BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Michał_Małecki »

Witajcie.

Aktualnie mam przyjemność pracować nad BMW E46 330Ci Daniela, do którego montuję silnik 2JZ-GTE w starszej wersji bez zmiennej fazy rozrządu VVT-i. Silnik został wyjęty z half cut?a Toyoty Aristo i przeszedł już podstawowy przegląd. Tradycyjnie w przypadku silników 1JZ/2JZ obejmował on głównie sprawdzenie stanu panewek, które należą do bolączek tych silników. Przy okazji 2JZ Daniela otrzymał kompletny nowy rozrząd wraz z mechaniczną pompą wody. Silnik będzie połączony ze skrzynią biegów z Toyoty Supry MK3 o oznaczeniu R154, a za przeniesienie napędu odpowiedzialne będzie sprzęgło ACT Extreme Street. Do rurowego kolektora wydechowego twin-scroll przykręcona zostanie turbosprężarka Garrrett GT3582R. Modyfikowane BMW E46 Coupe będzie cichym i w pełni cywilnym samochodem do codziennej jazdy. Planujemy 2 mapy w EMU ? pierwsza w okolicach 400KM i druga 500+ KM. O całej reszcie dowiecie się z poniższej fotorelacji. Zapraszam do przejrzenia.

Zanim jeszcze otrzymałem E46 zabrałem się za przegląd silnika

Obrazek
Obrazek

Silnik posiadał przednią miskę, więc przy okazji sprawdzenia stanu panewek można było podmienić ją na miskę tylnią potrzebną do montażu w karoserii E46

Obrazek

Stare panewki złe nie były, lecz i tak zostały profilaktycznie wymienione na wzmocnione z King Racing

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Do nowych panewek King Racing dołączył zestaw śrub korbowodów ARP 2000

Obrazek
Obrazek

Montaż

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wał korbowy otrzymał nowe zimmeringi ? najpierw przedni na pompie oleju

Obrazek

potem tylni

Obrazek

Nowa pompa wody OEM z Toyoty

Obrazek

i rozrząd

Obrazek

Wszystko na silniku

Obrazek

Przy okazji wymiany uszczelek pod pokrywą zaworów można było ocenić czystość w górnej części silnika

Obrazek

Silnik czekając na montaż

Obrazek

E46 Daniela fabrycznie wyposażone było w silnik M54B30, który ponoć swoje najlepsze lata miał już za sobą. Ze względu na brak czasu nawet nie miałem okazji tego sprawdzić.

Obrazek

Od razu zabrałem się za jego demontaż

Obrazek
Obrazek

Parę godzin później silnik czekał na warsztatowym wózku na odbiór go przez nowego właściciela

Obrazek

W międzyczasie pracowałem też nad innym E46 - z już wsadzonym przeze mnie jakiś czas temu 2JZ-GTE

Obrazek

... które pokonuje zakręty w taki sposób

Obrazek

Wracając do E46 Coupe, w celu dalszych prac karoseria została wypoziomowana

Obrazek

Po czym mogłem zabrać się za kolejny etap demontażu ? tym razem tylniego zawieszenia

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Demontaż tylniego zawieszenia został przeprowadzony w trzech głównych celach ? wzmocnieniu mocowań wózka dyferencjału, montażu dyferencjału wraz z półosiami od E46 M3 oraz wymiany wszystkich gumowych elementów zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki

Obrazek
Obrazek

Jak zwykle z wyciskaniem starych tulei lekko nie było, ale finalnie udało pozbyć się wszystkich

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Następnie czas było przygotować karoserię do wspawania wzmocnień. Na podstawie stuków dochodzących z tylniej części samochodu Daniel sądził, że mocowania do karoserii są już pęknięte. Na szczęście okazało się, że to tylko wybite przednie tuleje w wózku.

Najpierw oszlifowanie karoserii.

Obrazek
Obrazek

Przymiarka wstępna wzmocnień

Obrazek

Spawanie

Obrazek
Obrazek

Podkład i konserwacja

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wózek do E46 M3

Obrazek

Który praktycznie nie posiadał gwintów do mocowania dyfra, więc konieczna była ich ?restauracja?

Obrazek

Dyfer dostał swój olej i zawisł pod karoserią wraz z wózkiem i wahaczami poprzecznymi

Obrazek
Obrazek

Okazuje się, że zakup półosi do E46 M3 nie jest wcale taki prosty, więc czas było zabrać się za przednią część samochodu. Samochód otrzymał nowe wahacze, wymienione zostały także tylnie tuleje na poliuretanowe, łączniki i tuleje stabilizatora.

Obrazek

Prócz wahaczy założone zostały także nowe amortyzatory oraz do kompletu sprężyny Eibach

Obrazek
Obrazek

Zarówno z przodu jak i z tyłu wymienione zostały także tarcze i klocki Zimmerman

Obrazek

Po przygotowaniu karoserii i odświeżeniu zawieszenia wraz z układem hamulcowym mogłem w końcu zabrać się za kluczową sprawę ? montaż nowej jednostki napędowej

Obrazek

Skrzynia R154 z Toyoty Supry MK3

Obrazek

Dzwon do skrzyni pod silniki xJZ

Obrazek
Obrazek

Wymiana dzwonów

Obrazek

Cały zestaw przed pierwszą przymiarką w karoserii

Obrazek

Poduszki poliuretanowe pod silnik

Obrazek

Wstępna pozycja

Obrazek

PS. Jeżeli ktoś z Was posiada prawą półoś do E46 M3, to proszę o kontakt.

Stay tuned,
Michał Małecki.
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: farmer91 »

to streetowo-cywilna jest ta E46? nawet nie zwróciłem uwagi jak ostatnio byłem u Ciebie :)
chudini3
User
Posty: 105
Rejestracja: 22 wrz 2013, o 12:27
Imię: Dawid
lokalizacja: Zabrze

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: chudini3 »

Kolejne 2jz, tylko się cieszyć że coraz więcej będzie ich jeździło po naszych drogach ;-)
mat1120
User
Posty: 53
Rejestracja: 28 wrz 2014, o 12:11
Imię: Mateusz
lokalizacja: B-stok

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: mat1120 »

Co to za srodek ktorym zabezpieczyles spawy ?
kamil7s
Turbo-Team
Posty: 543
Rejestracja: 22 kwie 2012, o 15:59
Imię: Kamil
lokalizacja: Nams

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: kamil7s »

Wydaje mi sie że to zwykła pasta na spawy. Jak widac najpierw było psiknięte podkładem później nałozona pasta.
E30 325
Trema
User
Posty: 120
Rejestracja: 18 paź 2013, o 12:07
Imię: Jacury
lokalizacja: GZC

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Trema »

Zapewne podkład reaktywny a na niego pasta APP na spawy.Podstawowe środki zabezpieczające miejsca spawania/zgrzewania.
Awatar użytkownika
Qwet
User
Posty: 37
Rejestracja: 14 cze 2012, o 19:34
Imię: Daniel
lokalizacja: Bydgoszcz
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Qwet »

Tak, ma to być streetowo-cywilna e46 coupe. Jest to moje niemalże życiowe marzenie - sportowy tylnonapędowiec z mocarnym silnikiem. Seryjna 330Ci nie spełniła moich oczekiwań co do osiągów, ale jest to świetna baza do włożenia mocniejszego silnika. Z początku miał to być kompresor do M54B30, potem przymiarki do swapa na S62B50, a później przez fascynację projektami aut opartych na 2JZ-GTE turbo, między innymi słynny projekt e36 2JZGTE dla Piotra wykonany przez Michała Małeckiego, przestałem mieć wątpliwości...

Generalnie przewiduję to auto dla siebie do dojazdów do pracy i po bułki do sklepu, ale również do zabaw po autostradach. Ogólnie to auto ma służyć wiele lat, ma trzaskać wiele kilometrów dziennie, a przy okazji jak zajdzie potrzeba ma robić totalny armagedon o każdej porze dnia i nocy.
W związku z powyższym, w tym projekcie widać wyraźnie znamiona auta streetowego, między innymi:
- sprzęgło ze sprężynkami dla przedłużenia żywotności reszty układu napędowego i aż 6 łapek żeby służyło jak najdłużej
- komfortowy i jednocześnie silny docisk ACT, zamiast podwójnej sprężyny w docisku 7MGTE i w efekcie kamiennego pedału sprzęgła
- słaba (według Michała) szpera, bo tylko 25%
- podwójny w miarę cichy układ wydechowy
- poliuretany co prawda są ale najbardziej miękka uliczna wersja 80Sha
- zawieszenie standard bez gwintu, wysokość sprężyn taka sama jak w serii
- zwykłe hamulce a nie żadne wielotłoczkowe wynalazki
- brak rozpórki, już o braku klatki nie wspominając

Nawet myślałem żeby zostawić klimę na lato, ale zrezygnowałem bo pod maską i tak już nie będzie miejsca, a poza tym to dodatkowe kilogramy do już i tak przeciążonego 2JZ-em przodu auta - silnik jest znacznie cięższy od M54B30

Ogólnie to mając doświadczenia z przeszłości z mechanikami do których byłem zmuszony oddawać auto, teraz oglądając zdjęcia podsyłane mi co jakiś czas przez Michała jestem absolutnie zachwycony jego podejściem do sprawy i jakością wykonywanych przez niego prac. Już nigdy nie oddam auta do tych partaczy w ASO BMW. Od tej pory moje auto ma dożywotni serwis tylko u Michała, mimo 130km dzielącej nas odległości. Michał swoją pracę wykonuje z pasją, przykłada się w pełni do każdego szczegółu i co najważniejsze jest mega uczciwy. Mogę z czystym sumieniem polecić każdemu jego usługi :ok:
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: farmer91 »

Myślę że co do hamulców zmienisz zdanie przy takiej mocy, chociaż 330CI i tak nie jest aż takie biedne jeśli chodzi o spowalnianie...
Awatar użytkownika
KonradGT
Forumowicz
Posty: 845
Rejestracja: 27 lut 2012, o 09:49
Imię: Konrad
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: KonradGT »

Robota mega profi :ok:
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Michał_Małecki »

farmer91 pisze:to streetowo-cywilna jest ta E46? nawet nie zwróciłem uwagi jak ostatnio byłem u Ciebie :)
Dokładnie. Czarna jest to nie rzuca się w oczy :rolleyes2:
mat1120 pisze:Co to za srodek ktorym zabezpieczyles spawy ?
To masa uszczelniająca łączenia firmy Novol. Chodzi o zmniejszenie prawdopodobieństwa gromadzenia się wilgoci pomiędzy złączonymi blachami. Przed masą podkład, a po masie środek konserwujacy Bitumen.

Kiedy czekałem na zrobienie i wyważenie wału napędowego, aby finalnie ustawić silnik wraz ze skrzynią w komorze samochodu, zająłem się sprzęgłem i pozostałymi sprawami.

Nowy docisk sprzęgła ACT ? sprzęgło w Suprze MK3 jest ciągnione

Obrazek

Cały zestaw wraz z kołem zamachowym z 7M-GTE ze zmienionym rozstawem na śruby

Obrazek

Pedał gazu musiał zostać zmieniony z elektrycznego na mechaniczny - na linkę

Obrazek

Obrazek

Pracując we wnętrzu samochodu przy okazji zamontowałem zegary Auto Gauge SM Peak

Obrazek

Boost, EGT, temp. wody i oleju, na koniec ciś. oleju

Obrazek

Pompy wspomagania w JZ'etach lubią ciec, więc profilaktycznie od razu wymieniłem w niej uszczelnienia

Obrazek

Obrazek

W międzyczasie dokończyłem strojenie E30 M50B25 Turbo, w którego budowie miałem przyjemność uczestniczyć. Turbo to Borg Warner S200SX S251 i 1.2bar boostu.

Obrazek

Po moich pracach i strojeniu śmiga tak

Obrazek

Kiedy przyszedł wał napędowy z obróbki mogłem dokończyć pasowanie silnika w komorze

Obrazek

Obrazek

Okazało się, że wybierak biegów nie trafia w otwór w tunelu

Obrazek

Aby zachować tunel fabrycznym przerobiłem obudowę wybieraka

Obrazek

Obrazek

Silnik w trakcie poziomowania i dobierania finalnej pozycji

Obrazek

"W oku"

Obrazek

Łapa po stronie kierowcy

Obrazek

Druga łapa oraz przymiarka z Garrett'em

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przyszedł czas na zrobienie łapy skrzyni biegów

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wał od 330Ci pasuje pod flansze dyfra od E46 M3, lecz jest zbyt długi. Trzeba było go skrócić przy okazji obróbki pod skrzynię z Toyoty

Obrazek

Mając silnik osadzony na łapach w finalnej pozycji można zabrać się za dalsze prace. Najpierw mocowanie intercoolera 450x300x76

Obrazek

Przymiarka ze zderzakiem

Obrazek

Stay tuned,

Michał Małecki.
Awatar użytkownika
Szpera
Forumowicz
Posty: 286
Rejestracja: 13 lis 2010, o 13:56
Imię: Grzesiek
lokalizacja: Bielsk

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Szpera »

Michał_Małecki pisze:
W międzyczasie dokończyłem strojenie E30 M50B25 Turbo, w którego budowie miałem przyjemność uczestniczyć. Turbo to Borg Warner S200SX S251 i 1.2bar boostu.

Obrazek


Michał Małecki.
:D ile finalnie wyszło przy tym 1,2b ?
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: farmer91 »

Z tego co wiem to ta e30 nie była na hamowni, ale Michał mówił że bardzo fajnie wstaje tam tej Borg Warner
deejeys
Forumowicz
Posty: 491
Rejestracja: 26 kwie 2014, o 17:43
Imię: Dawid
lokalizacja: Łódź

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: deejeys »

A gdzie to e30 ma jakiś zawór upustowy? Bo w sumie ślepy jestem :rozczarowany:
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: Michał_Małecki »

Szpera pisze:
Michał_Małecki pisze:
W międzyczasie dokończyłem strojenie E30 M50B25 Turbo, w którego budowie miałem przyjemność uczestniczyć. Turbo to Borg Warner S200SX S251 i 1.2bar boostu.




Michał Małecki.
:D ile finalnie wyszło przy tym 1,2b ?
Tak jak Paweł wyżej napisał silnik nie został jeszcze zmierzony na hamownii. Nie będzie jednak żadnego wspaniałego wyniku mocy i momentu, nie o to chodziło. Na S251 silnik jest strasznie elastyczny, jedzie na każdym biegu, od każdych obrotów, co w połączeniu z 980kg karoserią daje całkiem przyjemny samochód do driftowania.
deejeys pisze:A gdzie to e30 ma jakiś zawór upustowy? Bo w sumie ślepy jestem :rozczarowany:
Jest praktycznie zaraz przy przepustnicy.

Pozdrawiam,
Michał Małecki.
kamil7s
Turbo-Team
Posty: 543
Rejestracja: 22 kwie 2012, o 15:59
Imię: Kamil
lokalizacja: Nams

Re: BMW E46 Coupe 2JZGTE GT3582R dla Daniela

Post autor: kamil7s »

Przypuszczalnie na s251 na 1,2b pęknie 400 koni czy raczej nie? Jeśli można przy okazji zapytać czym sie rózni s251 z ar 0,83 od s256 z ar 0,83
E30 325
ODPOWIEDZ