Aktualnie mam przyjemność pracować nad BMW E46 330Ci Daniela, do którego montuję silnik 2JZ-GTE w starszej wersji bez zmiennej fazy rozrządu VVT-i. Silnik został wyjęty z half cut?a Toyoty Aristo i przeszedł już podstawowy przegląd. Tradycyjnie w przypadku silników 1JZ/2JZ obejmował on głównie sprawdzenie stanu panewek, które należą do bolączek tych silników. Przy okazji 2JZ Daniela otrzymał kompletny nowy rozrząd wraz z mechaniczną pompą wody. Silnik będzie połączony ze skrzynią biegów z Toyoty Supry MK3 o oznaczeniu R154, a za przeniesienie napędu odpowiedzialne będzie sprzęgło ACT Extreme Street. Do rurowego kolektora wydechowego twin-scroll przykręcona zostanie turbosprężarka Garrrett GT3582R. Modyfikowane BMW E46 Coupe będzie cichym i w pełni cywilnym samochodem do codziennej jazdy. Planujemy 2 mapy w EMU ? pierwsza w okolicach 400KM i druga 500+ KM. O całej reszcie dowiecie się z poniższej fotorelacji. Zapraszam do przejrzenia.
Zanim jeszcze otrzymałem E46 zabrałem się za przegląd silnika


Silnik posiadał przednią miskę, więc przy okazji sprawdzenia stanu panewek można było podmienić ją na miskę tylnią potrzebną do montażu w karoserii E46

Stare panewki złe nie były, lecz i tak zostały profilaktycznie wymienione na wzmocnione z King Racing





Do nowych panewek King Racing dołączył zestaw śrub korbowodów ARP 2000


Montaż




Wał korbowy otrzymał nowe zimmeringi ? najpierw przedni na pompie oleju

potem tylni

Nowa pompa wody OEM z Toyoty

i rozrząd

Wszystko na silniku

Przy okazji wymiany uszczelek pod pokrywą zaworów można było ocenić czystość w górnej części silnika
Silnik czekając na montaż
E46 Daniela fabrycznie wyposażone było w silnik M54B30, który ponoć swoje najlepsze lata miał już za sobą. Ze względu na brak czasu nawet nie miałem okazji tego sprawdzić.
Od razu zabrałem się za jego demontaż
Parę godzin później silnik czekał na warsztatowym wózku na odbiór go przez nowego właściciela
W międzyczasie pracowałem też nad innym E46 - z już wsadzonym przeze mnie jakiś czas temu 2JZ-GTE
... które pokonuje zakręty w taki sposób

Wracając do E46 Coupe, w celu dalszych prac karoseria została wypoziomowana
Po czym mogłem zabrać się za kolejny etap demontażu ? tym razem tylniego zawieszenia
Demontaż tylniego zawieszenia został przeprowadzony w trzech głównych celach ? wzmocnieniu mocowań wózka dyferencjału, montażu dyferencjału wraz z półosiami od E46 M3 oraz wymiany wszystkich gumowych elementów zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki

Jak zwykle z wyciskaniem starych tulei lekko nie było, ale finalnie udało pozbyć się wszystkich
Następnie czas było przygotować karoserię do wspawania wzmocnień. Na podstawie stuków dochodzących z tylniej części samochodu Daniel sądził, że mocowania do karoserii są już pęknięte. Na szczęście okazało się, że to tylko wybite przednie tuleje w wózku.
Najpierw oszlifowanie karoserii.
Przymiarka wstępna wzmocnień
Spawanie
Podkład i konserwacja
Wózek do E46 M3
Który praktycznie nie posiadał gwintów do mocowania dyfra, więc konieczna była ich ?restauracja?
Dyfer dostał swój olej i zawisł pod karoserią wraz z wózkiem i wahaczami poprzecznymi
Okazuje się, że zakup półosi do E46 M3 nie jest wcale taki prosty, więc czas było zabrać się za przednią część samochodu. Samochód otrzymał nowe wahacze, wymienione zostały także tylnie tuleje na poliuretanowe, łączniki i tuleje stabilizatora.
Prócz wahaczy założone zostały także nowe amortyzatory oraz do kompletu sprężyny Eibach
Zarówno z przodu jak i z tyłu wymienione zostały także tarcze i klocki Zimmerman
Po przygotowaniu karoserii i odświeżeniu zawieszenia wraz z układem hamulcowym mogłem w końcu zabrać się za kluczową sprawę ? montaż nowej jednostki napędowej
Skrzynia R154 z Toyoty Supry MK3
Dzwon do skrzyni pod silniki xJZ
Wymiana dzwonów
Cały zestaw przed pierwszą przymiarką w karoserii
Poduszki poliuretanowe pod silnik
Wstępna pozycja
PS. Jeżeli ktoś z Was posiada prawą półoś do E46 M3, to proszę o kontakt.
Stay tuned,
Michał Małecki.