E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Michał_Małecki »

nfs pisze:z tym TPSem od m50 to na pewno będzie potrzebny?

pytam bo ja też go zamontowałem a dopiero potem doczytałem w manualu do DET3 w trybie FIT że tylko algorytm Alpha-N bierze pod uwagę TPS tyle że nie może być stosowany w przypadku doładowania :dry:
Obojętnie czy będziesz korzystał z algorytmu Alpha-N czy Speed density, Ecumaster w trybie FIT potrzebuje sygnału 0-5V z TPS do poprawnego funkcjonowania.
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Karolo »

TPS jest bardzo istotny w alpha n i w fit. Tylko i wyłącznie potencjometr o płynnej regulacji np. taki jak w m50 0-5V.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Rozumiem że przewody do TPS trzeba będzie przerobić? Bo po zapięciu TPS z M50 do obecnej instalacji w aucie jest zupełnie odwrotna charakterystyka niż ta którą potrzebujemy - mianowicie przy zamkniętej przepustnicy pokazuje ~10V, a po maksymalnym otwarciu ~2V. Dopiero po zamianie "+" z "-" jest odwrotnie (napięcie wzrasta przy otwarciu przepustnicy) ale nadal mamy problem ze zbyt dużym zakresem napięć.
To jednak też da się obejść bez większego problemu bo po podpięciu opornika 4kohm pod "+" otrzymujemy na wyjściu to co jest potrzebne:
0,07 V przy zamk. przepustnicy
5,07 V przy otwartej na maksa

Czy moje rozumowanie/działanie jest prawidłowe :?:
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Karolo »

Tak, ostatnie wartości są ok, poza tym przy ustawianiu fit i tak będziesz go kalibrował dla urządzenia.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

No to w porządku :wink2: Tak się próbuję trochę wtajemniczać w ecumastera, ale "trochę się go boję" i zapewne na montaż i strojenie zaprowadzę do kogoś kto się na tym zna. Planowałem do Michała M. ale z racji mojego systemu pracy (bardzo kiepskiego= 7 dni do pracy, dwa dni wolne) chyba nie dam jednak rady bo dzieli nas spora odległość (400km). Spróbuje więc poszukać kogoś bliżej kto by to ogarnął w rozsądnych pieniądzach...
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Michał_Małecki »

Drapek pisze:Rozumiem że przewody do TPS trzeba będzie przerobić? Bo po zapięciu TPS z M50 do obecnej instalacji w aucie jest zupełnie odwrotna charakterystyka niż ta którą potrzebujemy - mianowicie przy zamkniętej przepustnicy pokazuje ~10V, a po maksymalnym otwarciu ~2V. Dopiero po zamianie "+" z "-" jest odwrotnie (napięcie wzrasta przy otwarciu przepustnicy) ale nadal mamy problem ze zbyt dużym zakresem napięć.
To jednak też da się obejść bez większego problemu bo po podpięciu opornika 4kohm pod "+" otrzymujemy na wyjściu to co jest potrzebne:
0,07 V przy zamk. przepustnicy
5,07 V przy otwartej na maksa

Czy moje rozumowanie/działanie jest prawidłowe :?:
Podepnij TPS bezpośrednio z zasilaniem i masą do DET'a. Wtedy nie będziesz musiał podpinać żadnych oporników. Na TPSie masz podpisane piny, podepnij tak:

#1 - masa (ta sama co DET'a)
#2 - sygnał (do wejścia analogowego nr 1)
#3 - zasilanie +5V (też z DET'a)
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

Ok, podpinamy TPS z m50 bezpośrednio do DETa ale czy to nie pogmatwa sprawy ze sterowaniem silniczkiem krokowym(wolne obroty), zresztą tak jak i podłączony TPS z m50 do kompa m20?

czy nie bedzie problemu z wolnymi obrotami?
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

od Michała M. dowiedziałem się że krokowca trzeba wywalić a wolne obroty po prostu wyregulować śrubką na przepustnicy. Po rozgrzaniu silnika obroty wzrosną, więc będą musiały kształtować się koło 1000-1200 obr/min. Myślę że nie jest to duży problem :wink2:

PS. Zostało wyspawać mi tylko DP, przyspawać do dolotu króciec na blow-off'a i poskładać wszystko do kupy :wink2: Mam nadzieję że jutro/ w sobotę dam radę to skończyć :heh:
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Miś »

Nie lepiej zostawić fabrycznego krokowca?
Płynny TPS z M50 zamontować na przepustnicy, podpiąć do DETa, a TPS z M20 niech wisi w powietrzu w pozycji zamkniętej przepustnicy?
Wadą będzie więcej powietrza lecącego przez krokowiec (powinien się zamykać na obrotach powyżej jałowych), zaletą fabryczna wartość wolnych obrotów przy zimnym i ciepłym silniku i brak potrzeby dodawania gazu podczas odpalania.

Miałem kiedyś wydumkę z odpiętym krokowcem - na zimnym silniku 700obr/min, na ciepłym 1200obr/min, ogólnie denerwujące.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Michał_Małecki »

Generalnie można też wykorzystać wyjście częstotliwościowe (używać go jako parametryczne) i nim zastępować sygnał z fabrycznego TPS (oczywiście nie bezpośrednio, bo to wówczas jest masa).
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

Regulowanie tak żeby na ciepłym było ok jest o kant dupy. Żeby na gorącym było ok na zimnym(bardzo, np. w zime) będzie jakieś 400-500obr. Lipa. Natomiast z lekko uchylonym krokowcem auto będzie słabiej hamować silnikiem=więcej żłopać.

Lepiej załatwić to w DET tak jak napisał Michał. Przy zamkniętej przepustnicy czyli jakiejs konkretnej wartości na TPSm50 wypluć na Motronica że niby TPSm20 namierzył jej zamknięcie.

lub...

w silnikach hondy civic (nie pamietam, chyba d13b2 lub d15b7) są moduły w bardzo mądry sposób zwiększające wolne obroty na zimnym. mianowicie działają na zasadzie termostatu, otwierają na zimnym przepływ powietrza z przepustnicy do kolektora używając obiegu płynu chłodzącego.

tak to wygląda:
Obrazek
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Miś »

Jak już tak rzucamy pomysły to druciarsko, ale sprawnie działa patent z elektrozaworem (nawet LPG) zamiast krokowca, włączanym na przycisk - działa jako bypass powietrza dla zimnego/letniego silnika, sterować można przyciskiem z kabiny. Skutecznie podbije obroty dopóki silnik się nie rozgrzeje, a na ciepłym/gorącym silniku po jego wyłączeniu obroty będą szybko spadać i nie będą powyżej 1000.

Ciekawy ten patent z tym ustrojstwem z Hondy.
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Faktycznie pomysł z hondy niezły.
Natomiast Miś'u - jeśli chodzi o zawór LPG sterowany z kabiny to równie dobrze można by zrobić przycisk którym będziemy załączać/wyłączać krokowca :wink2: I myślę że nie byłoby to złe - w gaźnikowcach były linki do regulowania "ssania" i było dobrze :) Więc jak dla mnie to nie problem wcisnąć guzik przy odpaleniu zimnego silnika i wyłączyć gdy zacznie podnosić się wskazówka od temp wody.

Jutro jeszcze pomyślę nad tematem pozostawienia krokowca bo do dzisiaj myślałem aby go usunąć, ale skoro twierdzicie że jest to niezbyt wygodne podczas użytkowania - warto by to przemyśleć.
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

testowałem jak działa taki krokowiec z hondy jak przerabiałem dolot gaznikowego 1.3 na taki z MPI 1.5. Wystarczy podłączyć obieg wody (w m20 nie ma problemu bo i tak idze wąż wodny do przepustnicy) i zrobić adapter z króćcami zeby wejsc i wyjsc powietrzem. Nic więcej.

Natomiast ja chyba najpierw spróbuje patentu z oszukaniem motronica.
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Miś »

Drapek pisze:Faktycznie pomysł z hondy niezły.
Natomiast Miś'u - jeśli chodzi o zawór LPG sterowany z kabiny to równie dobrze można by zrobić przycisk którym będziemy załączać/wyłączać krokowca :wink2: I myślę że nie byłoby to złe - w gaźnikowcach były linki do regulowania "ssania" i było dobrze :) Więc jak dla mnie to nie problem wcisnąć guzik przy odpaleniu zimnego silnika i wyłączyć gdy zacznie podnosić się wskazówka od temp wody.

Jutro jeszcze pomyślę nad tematem pozostawienia krokowca bo do dzisiaj myślałem aby go usunąć, ale skoro twierdzicie że jest to niezbyt wygodne podczas użytkowania - warto by to przemyśleć.
Sterując 0-1 krokowcem 2-pinowym przed nim/za nim musiałbyś się jeszcze zapodać śrubkę (regulowaną zwężkę) od 1gen LPG, bo sam krokowiec jest w stanie podbić obroty na kilka tysięcy bez problemu przy pełnym otwarciu, a to za dużo. :wink2:
ODPOWIEDZ