E36 S50B30 Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

BMW E36 Coupe

Silnik: S50B30

Pozwolę sobie na małe odstępstwo od zasad i zacznę opis od historii projektu. Z grubsza będzie to przeklejenie tematu z bimmerforums, ale może tutaj bardziej się przyda. Obiecuję wkrótce uzupełnić początkowy opis dotyczący aktualnych danych projektu :)

Tymczasem, dawno, dawno temu... to znaczy gdzieś chyba w 2002, albo 2003r kupiłem od Keysera (znanego starszym użytkownikom) BMW E35 325 Turbo (M50B25). Silnik był całkowicie seryjny, jedynie tłoki były frezowane celem odprężenia (wcześniejsze próby z miedzianą uszczelką dorabianą na asfaltowej w Warszawie nie powiodły się).
Obrazek

Obrazek

FMIC,
Obrazek

Spiekło,
Obrazek

Topmount z kwasówki,zaprojektowany specjalnie tak by jak najczęściej pękać w trudno dostępnych miejscach, niemal niezdejmowalny:
Obrazek

Tak to drzewiej wyglądało. Turbo T3/T4, strojone SMT6:
Obrazek

Slicki? Jakie slicki? Średnie 13s jeździło prosto z ulicy,wtedy to było całkiem nieźle :)
Obrazek

Musiałem to wkleić. E36 tak działało, wierzcie lub nie ;)
Obrazek

Później, wąskie rajdowe slicki to był czad:
Obrazek

W M50B25 chulały wtedy wtryski z S50B30 i oprócz wymienionego wcześniej SMT6 i T3/T4, był również regulator podnoszący ciśnienia paliwa. Wydech 3" z kwasówki z dwoma tłumikami. Wydmuchiwało uszczelkę, kolektor wydechowy wciąż pękał, ale jeździło. Czasem zdarzało się, że w mapie SMT6i coś się kiełbasiło i pojawiały się dziwne wartości (np. przedział mapy zawiera się w wartościach 60-70, a w jednej komórce jest -180 :) ).
Kupiłem Stand Alone Autronic SMC i problemy ze strojeniem zniknęły. Auto w trasie paliło mi ok.11l :!: a najlepszy czas jaki udało mi się zrobić to 12.7s. Wtryski 450ccm. W ostatnich dniach swoich mocno kopcił z odmy. Później okazało się,że popękały półki między pierścieniami.
Nie znam mocy na M50B25, auto strojone było na drodze.

M50B25 wyleciało i wstawiliśmy komplet (układ napędowy+całe zawieszenie) z M3 3.0
W S50B30 tłoki były frezowane, a uszczelka pod głowicę seryjna, materiałowa. Ówcześnie metalowy Cometic nie był oferowany do S50B30EU, a kute tłoki były kosmosem na zamówienie po wysłaniu swoich na wzór. Dolot zrobiony z aluminium na wzór szwedzko-suprowy. Nowy kolektor wydechowy wyspawał Maciek Grabowski ze zwykłej stali, na nim postawiliśmy Garretta GT37 z jakiejś ciężarówki, kupiony od atura (nicki z SR.pl). Zewnętrzny wastegate Turbonetics chyba 44mm. Blow-off VTG/JacekPoznan. Wtryski 665ccm@3bar. Na hamowni w VTG udało się uzyskać 530KM. W 2003r to było coś :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Z hamowni prosto na kołach na tor Poznań. Na 1/4 wyszło 12.3 na widocznych wcześniej rajdowych slickach. Totalny brak przyczepności i ciągłe mielenie kołami.
Następnego dnia były jazdy po torze, M3T wytrzymało kilka okrążeń bardzo dzielnie, aż wreszcie straciło moc, rzuciło pod siebie olejem i powiedziało: dość! A konkretnie chórem zawołały tłoki (rozleciały się półki).
Obrazek


Wymieniliśmy tłoki na kolejny kompet seryjnych, a Blacha udostępnił drag radiale z Typhoona. Niestety, skończyliśmy składać auto ok.6rano przed zawodami i wciąż był problem z zapłonem. Ewidentnie czuć było brak mocy. Znów niskie 12s...
Obrazek
Obrazek


Były jeszcze jakieś próby, ale efekt zawsze ten sam. Popękane półki między pierścieniami. Obwiniałem za to nierówną dystrybucję powietrza (home made kolektor dolotowy), ale teraz sam już nie wiem.

Ciąg dalszy za chwilę :)
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: k64 »

nie mam pytan, wtedy i takie cos :D byles chyba pionierem bmw turbo w pl? :geek:
jakie doladowanie dawalo takie czasy w 2,5
mozna zobaczyc fotki nowego kolektora z s50 z zwyklej stali? (byl mocniejszy bo ze zwyklej stali?)
dlaczego stary pekal? mozna widziec w ktorych miejscach?

SHOK ! :D
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Mam trochę problem ze znalezieniem fot/filmów, bo kilka komputerów przewinęło się od tamtej pory. To co wrzuciłem kiedyś do sieci jest, resztę będę sukcesywnie odkopywał.

Jeśli chodzi o kolektor z kwasówki, to z tego co pamiętam pękał na łączeniach. Być może gdyby wstawić mu podpórkę pod turbo, żeby nie wisiało jedynie na rurach byłoby OK. A może przy okazji było za gorąco...
Odn. doładowania w 2.5, nie chcę kłamać ale były to okolice 1b. Więcej baliśmy się na seryjnych tłokach.
Zdjęcia kolektora ze zwykłej stali zaraz wrzucam, choć to raczej przykład jak tego nie robić :)

Tymczasem w przerwie między modyfikacjami S50B30 przydażyło się M52B28 :)
Konkretnie dół M52B28, a góra M50B25(nonVanos). Osprzęt z M3T, czyli GT37 i Autronic SMC.
Video ze strojenia:
Nie mogę wstawić przez [yt][/yt] tutaj, nie wiem dlaczego, podsyłam link:
http://www.youtube.com/watch?v=_uZbFwZM ... r_embedded

Bardzo szybko popękały półki między pierścieniami. Firma w której robiłem modyfikację uparła się, że poprzedni dół silnika był słaby. Kupiłem drugi dół M52B28, został rozebrany, sprawdzony, złożony na wszystkich nowych częściach i... umarł po ok.30min na hamowni. Diagnoza - projekt z nosa, nie miał prawa działać. Diagnoza u mnie w garażu - niedokręcona pompa oleju, silnik się zatarł. Żadnych walk z tunerem nie było. Silnik powędrował na półkę, obok poprzedniego M50B25...
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Otworzyliśmy swoją firmę - KSR motorsport i postanowiliśmy zrobić swoje projekty od nowa.
Kupiłem kolejne E36, tym razem 318is z oryginalnym M pakietem.

Pierwsze co należało zrobić to...:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Koniec z seryjnymi tłokami. Wysłałem do Ross'a swój frezowany tłok z S50B30EU (bo nie mieli wzoru), a oni odesłali mi to:
Obrazek

Wyglądało na to, że będzie działać. Seria vs forged:
Obrazek
Obrazek

Bilstein B8:
Obrazek

Odświeżone zaciski:
Obrazek

S50B30:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Korbowody pozostały seryjne, nigdy nie udało mi się sprawdzić ich granicznej wytrzymałości:
Obrazek

Docisk z M57+spiek (nasz pomysł z 2004roku :) :
Obrazek

Składanie silnika:
Obrazek

a propos tematu o pasowaniu tłoków. Postanowiliśmy sprawdzić różne pasowania w jedynym silniku ;)
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Szpan nowym kluczem (wtedy ;) ):
Obrazek

Czysta i pachnąca, czeka... komora silnika:
Obrazek

Prawie gotów:
Obrazek

Gotów:
Obrazek

Kolektor dolotowy został ten, który był robiony w VTG, jedynie z dospawanym przedłużeniem z tyłu, co naszym zdaniem miało pomóc uniknąć dostawania się większej ilości powietrza do ostatnich cylindrów:
Obrazek

Wspominany wcześniej wastegate:
Obrazek

I zestaw wlatuje:
Obrazek

Vanos usunięty:
Obrazek
Obrazek


Widać większy FMIC, obok auta downpipe i kawałek wydechu.
Obrazek


Pierwszy wyjazd z nowym silnikiem:
Obrazek

Docieranie ok. 1000km, strojenie na ulicy i wydmuchana uszczelka pod głowicą.
Jak już wspominałem nie było wtedy dostępnego Cometic'a. Zdecydowaliśmy się jeszcze raz na uszczelkę miedzianą dorabianą w Warszawie:
Obrazek
Obrazek
Wytrzymała jeszcze krócej niż seria.


Podczas strojenia był problem z utrzymaniem stałego AFR. W baku zainstalowane miałem (jedną, albo dwie, nie pamiętam już) Walbro 255lh, i zmienione przewody paliwowe na większy przekrój. Wtryski to coś ok. 8xxccm. Okazało się później, że winne było odpowietrzenie baku. Po strojeniu ciężko było odkręcić korek wlewu paliwa! Dlatego robiło się coraz bardziej ubogo. Po rozebraniu silnika piękne tłoki wyglądały tak:
Obrazek
Obrazek

Bok denka podniósł się i zaczął uderzać w głowicę:
Obrazek

Co ciekawe, na denku nie było śladu spalania stukowego, natomiast boki tłoków wyglądały tak:
Obrazek
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Sagi ciąg dalszy...

Blok do obróbki, zamówione nowe tłoki:
Obrazek

Wzorem szwedów, zdecydowaliśmy się oringować blok, żeby zapobiec wydmuchiwaniu uszczelki:
Obrazek

Struny kupiłem w sklepie muzycznym :)
Obrazek

Strasznie mało materiału między cylindrami w tym S50...
Obrazek


I znów gorączka zawodów. Docierałem auto w drodze z Warszawy do Białej P., po czym na lotnisku (wieczorem przed zawodami) GS wziął się za strojenie:
Obrazek

Najpierw okazało się, że na górze obrotów brakuje paliwa (prawdopodobnie jedna pompa padła), równocześnie nie mogliśmy logować z jakiegoś powodu AFR, a na koniec sprzęgło zaczęło się ślizgać.
Postanowiłem nie startować, ale rano nie wytrzymałem i stanąłem na kresce. Sprzęgło ślizgało się strasznie. W najlepszym przejeździe, gdzie przytrzymało całkiem nieźle udało się zrobić 11.4 (mam gdzieś nagrany ten przejazd). To był ówcześnie najlepszy czas dla BMW w PL :)
Obrazek

Grzenio jeździł wtedy najlepiej 11.6
Obrazek
To dość słabo widać na zdjęciu, ale za autem widać lejące się paliwo. Naprawiony odpowietrznik okazał się nienaprawiony i jechałem z odkręconym korkiem i wciśniętym zaworem... :oops:


Zmieniliśmy sprzęgło i pojechałem do domu. Zrobiłem ok. 250-300km jadąc bardzo spokojnie, z rodziną. Nagle, przy równej jeździe ok.90km/h silnik stuknął i stanął. Myślałem, że jakaś drobnostka - czujnik wału padł, czy coś w tym stylu... Niezupełnie.
Obrazek

Znów wracamy do pasowania tłoków. Moje były złożone na 0,2. Podczas upalania wszystko było pięknie. Natomiast kiedy jechałem spokojnie, tłok nie był mocno rogrzany/rozszerzony i zaczął kołysać się w cylindrze. Późniejsze pomiary wykazały bardzo dużą owalizację cylindrów. Tłoki zaczęły krzywić się tak, że uderzały w głowicę, aż w końcu kawałki tłoków odłamały się i zrobiły bałagan.
Co więcej, po zdjęciu głowicy okazało się,że oringowanie nie trzymało:
Obrazek
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: marcin_os »

To były czasy, pamiętam jak tam do was jeździłem i stałem jak wryty patrząc na to, smutno, że to tak wszystko nie wychodziło. Tyle lat minęło a my na dobrą sprawę nadal w dupie jesteśmy :) .
M3 3.0T 425KM/572Nm
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Zapomniałem wcześniej wspomnieć, że kupiłem również rozbite M3 E34 3.6
Plan zakładał zakucie, uturbienie i włożenie tego silnika do E36. Jednak finalnie silnik wylądował w M3 E30, gdzie pasował znacznie łatwiej niż do E36 (miska).

Kolejne E36 - już trzecie i aktualne:
Obrazek

Kiedyś wklejałem, wkleję ponownie, część kolekcji:
Obrazek


Tymczasem miałem problem ze znalezieniem nowego silnika S50B30. Postanowiłem użyć starego bloku.
Po pierwsze trzeba było go mocno rozwiercić, dlatego zamówiłem tłok 87mm.
Kolejny problem to dziury po oringowaniu. Blok musiał być mocno splanowany by je usunąć.
Fabrycznie w S50B30 tłoki w GMP wystają lekko ponad blok. Bałem się by nie uderzały w głowicę, dlatego zamówiłem tłok o CR 8.8:1, ale niższe o 2mm od seryjnych.
Obrazek

Silnik składaliśmy w wolnych chwilach z moim Dziadkiem (niesamowity człowiek), w garażu. Tłok musi wejść przy użyciu nacisku jednego palca :)
Obrazek

Wszystkie uszczelki, śrubki i najmniejsze pierdółki były kupione w ASO BMW. Nie przepuściłem nawet papierowym uszczelkom i zapinkom wszystko nowe i oryginalne.

Korbowody pozostały seryjne.
Obrazek

Kupiłem nową pompę oleju, niestety S50B30, a nie 32:
Obrazek

Trochę poprawiona głowica:
Obrazek

Silnik gotowy:
Obrazek

Tu ważna notka. Silnik był składany super czysto. Każda część myta po stokroć i odtłuszczana. Zakładanie głowicy jak w laboratorium, a podczas każdej przerwy na kawę czy obiad silnik szczelnie przykrywany. Do środka nie miał szans dostać się nawet najmniejszy paproszek.

Próbowaliśmy ratować wspominany wcześniej kolektor:
Obrazek

Rozcięliśmy flanszę, by wyrównać naprężenia:
Obrazek

Obrazek

Zrobiliśmy gwinty pod 6 czujników EGT:
Obrazek

Ale kolektor nadal był do bani. Zobaczcie jak wyglądał w środku...
Obrazek

Teraz zastanawiam się po co wogóle z tym się męczyliśmy.
Obrazek

Tragiczny kolektor. Dopiero po złożeniu wszystkiego na silniku zobaczyłem jak wyspawany jest spływ z turbo (kolektor+spływ turbo wykonane w jednej z dużych firm tuningowych). Ogarnął nas śmiech :D :
Obrazek

Odkręciliśmy i wyrzuciliśmy ten kolektor i spływ oleju.

Tu jednomasowe koło zamachowe od M20 lub M30 (zestaw z diesla, poddał się przy poprzednim E36 na slickach):
Obrazek

BMkowy docisk z podwójną sprężyną by Radzikowski:
Obrazek

Wastegate i Blow-off TIAL:
Obrazek

I wtedy Cometic zaczął produkować uszczelki do S50B30. Silnik był już złożony na seryjnej uszczelce...
Prędko kupiłem HG Cometica i położyłem na półkę.
Obrazek

Prace nad nowym kolektorem powierzyliśmy pewnemu podwarszawskiem spawaczowi. Ogólnie spawa b.dobrze, jedynie termin wydłużył się coś o ponad 2miesiące i cena wzrosła w trakcie prac. Uparłem się na Topmount z niezależnymi kanałami, żaden skrzynkowy nie wchodził w grę:
Obrazek
Obrazek

Sprężarka to Twin Scroll.

Głowica na stole jest zapasowa, akurat się przydała :)
Obrazek

Tak wyglądało w samochodzie - obeszło się bez klepania/wycinania kielicha, czy zwężania DP. Wydech 4" all the way :)
Obrazek

W związku z tym,że nie miałem u siebie warunków by włożyć silnik, auto zostało przewiezione do Sportmile i tam złożone. Silnik przywieziony osobno z zaślepionymi wszystkimi otworami, dodatkowo zabezpieczony.

Silnik włożony. Tylne koła z Corvette C5Z06 -thx Krzyś B.
Obrazek

Na lawecie do Wrocławia na strojenie w Jetronic'u:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Był to 2008r.

Zdecydowałem zostawić Vanos'a. Wymieniłem Stand Alone z Autronica SMC na nowszy i lepszy model SM4. Niestety, mimo, że miało być inaczej na miejscu okazało się, że SM4 nie potrafi sterować Vanosem. Pomiar odbył się w wyjściowym położeniu Vanos'a (nie mam seryjnego ECU i seryjne wiązki), na seryjnej uszczelce.
Wyszło 488HP @ 5800RPM przy 1bar. Po ok.5800RPM wykres załamywał się gwałtownie i nie udawało się nic więcej wystroić, mimo kręcenia silnika do 8200RPM. Nos na kwintę bo w sumie słabo. Z drugiej strony potencjał jest tylko trzeba uruchomić Vanos. Plan zakładał wymianę uszczelki na Cometic i opanowanie Vanosa.

Zdjęliśmy głowicę, żeby wymienić uszczelkę i okazało się, że fabryczna uszczelka jest OK! Nigdzie nie puszczała. Natomiast...
ściany cylindra są bardzo, bardzo porysowane! Później okazało się, że i panewki nadają się na szmelc. Co się stało? Czyja wina? Ja jestem pewien, że złożyliśmy silnik super czysto, sterylnie! Moim zdaniem coś musiało wpaść do cylindrów przy składaniu, lub co bardziej mnie przekonuje - brud, jakieś elementy, przetopy pozostały w nowym orurowaniu/kolektorach (dolotowy również jest nowy) i wpadły do cylindrów.
Ogólnie - silnik szmelc.
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Os_ - to fakt. Coś źle chyba to o nas świadczy,że od 6lat stoimy w miejscu.

BTW. Zepsuły mi się zegary od M3 przed wyjazdem na strojenie. Os_ pożyczył swoje (thx), a w zamian dostał zegary z 1,8is. Jego M3 zaczęło się kręcić pod niebiosa :)
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
mcgiver
Turbo-Team
Posty: 1412
Rejestracja: 24 paź 2009, o 19:45
Imię: Rafał
lokalizacja: Żywiec

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: mcgiver »

o w mordę , gratulacje posiadanego budżetu , na tak długą drogę usianą kolcami .
niezła kolekcja tłoków :D .
i co dalej ? jestem ciekaw czy opanowaliście vanosa i jaka moc końcowa wyszła?
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: k64 »

piekna historia, worek pieniedzy, i wszystko ciagnie sie do dzis? :o
Mario
User
Posty: 179
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:15
Imię: Mariusz
lokalizacja: Płock

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: Mario »

Podziwiam PMNa za wytrwałość bo ja chyba bym sobie projekt już dawno odpuścił.
Zgadza się PMN i Keyser byli pionierami BMW Turbo w PL mogę wam to poświadczyć jako "stary forumowicz" ;) .
Wtedy bardzo interesowałem się tego typu projektami, Keyser wertował szwedzkie strony i stosował zagraniczne patenty podczas uturbiania aut.
Oczywiście często mieliśmy inne zdanie na temat uturbiania i dochodziło do spinek ale i mi udało się udowodnić swoje racje np. w postaci projektów które zrobiłem i które jeżdżą.
Naprawdę bardzo przyjemnie czyta się opis całego projektu , można sobie powspominać stare dobre czasy kiedy to większość BMW maniaków żyła projektem PMNa oraz projektem Pomarańczy -Keyser/VTG
http://www.vtg.pl/bmwe30.php
Zastanawia mnie sterowanie Vanosem, podobno Sportmile ma możliwość Remapów ECU pod instalacje turbo a nawet jak coś to można udeżyć do kolegów zza granicy i może by pomogli ogarnąć ten temat.
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Hehe, fakt Mario. Parę lat już to trwa :)

Jeśli chodzi o strojenie na seryjnym ECU przez Sportmile. Don't believe it. Sportmile się rozpadł i jest to w tej chwili firma jednoosobowa, którą przygarnęło Tomaracing. Sportmile sam w sobie w najlepszym wypadku wie gdzie szukać ECU w BMW ;) Moim zdaniem jest to na 100% outsouricing. Strzelałbym, że robią to w Jetronik'u we Wrocławiu.

Tymczasem za chwilę dalsza część historii...
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Jak na Polaka przystało nie poddałem się :)

Blok został zawieziony do obróbki, gdzie wstawiono tuleje.
Głowica została obrobiona, wstawione mocniejsze sprężyny itd. Ogólnie ma bezpiecznie kręcić się do przynajmniej 9000obr/min.
Dodatkowo zmienione zostały gwinty w głowicy, tak by móc korzystać z innych świec (bezpieczniejszych przy dużych doładowaniach) - NGK Racing R7238-8
Seryjne korbowody ustąpiły miejsca kutym ze śrubami ARP 2000 bolts z PPF.
Cometic zamiast seryjnej uszczelki.
Szpilki głowicy ARP 11mm
Tłoki Wiseco 8,5CR
Regulator ciśnienia paliwa Aeromotive
Dwie zewnętrzne pompy paliwa Bosh
Bezpieczny bak z gąbką RCI
Wtryski 860ccm
Autronic SM4
Cyfrowy wzmacniacz iskry Autronic CDI
Tial 44mm WG
Tial BOV
Do tego masa przewodów, złączek i innych gadżetów, które pojedynczo kosztują niewiele, a po zsumowaniu dają spore kwoty!

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Panowie zrobili mi małą niespodziankę :)
Obrazek

Nowy kolektor dolotowy, w związku z dużą powierzchnią, rozszczelniał się. Później zostały wstawione w środek pręty usztywniające.
Obrazek

Jeszcze nie poskładane na gotowo:
Obrazek
Obrazek

No i kolejny wyjazd lawetą do Wrocławia. Spędziliśmy tam chyba kolejny tydzień, i Vanos (z pomocą Ian'a z Autronica) zaczął pracować, niestety tylko o 3stopnie. Wynik na hamowni mega słaby - przy 1.4bar wyszło 450HP, znów przy ok.6kRPM wykres się załamywał, choć tym razem udało się go utrzymać w miarę płasko do 7kRPM. Nie było sensu kręcić wyżej.
Wydaje mi się, że problemem był ponownie Vanos oraz zbyt mało wydajny FMIC (75st w dolocie), na co wskazuje kolejny wynik.
Po zalaniu C16 udało się uzyskać 650KM przy 5900obr/min i 900Nm przy 4300RPM -doładowanie 1.6 schodzące do 1.4b.
1bar już przy 3400obr/min.

Na takich ustawieniach pojechałem do Olsztyna sprawdzić auto. Niestety udało mi się zrobić jedynie dwa przejazdy, bo jakiś pajac w Skylinie po tym jak zrobił falstart zaczął kręcić bączki po sprzęcie pomiarowym!

Znów pojawił się problem ze sprzęgłem, uślizgiwało się. No i chciałbym więcej mocy!
Udało się pojechać tak (nawet bez porządnego rozgrzania opon - ślizgające się sprzęgło).
http://www.youtube.com/watch?v=c_FRZvfA ... r_embedded

(nadal mam problem z wklejaniem tu filmów)

Po zawodach pojechaliśmy znów (!) do Wrocławia. Udało się ogarnąć sterowanie Vanosem, hura! Auto zaczęło pięknie reagować i parametry z C16 udało się uzyskać zaraz na początku na zwykłym paliwie. Nagle jednak coś zrobiło kabum. Tym razem była to skrzynia, która praktycznie eksplodowała, wszystko co mogło w niej pęknąć, pękło.
Zabraliśmy auto do Warszawy i przy okazji sprawdziliśmy ciśnienie w cylindrach. Po zdjęciu głowicy okazało się, że jakkolwiek Cometic raczej trzymał, to przepaliło tuleje między cylindrami.
Silnik śmietnik.
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
mcgiver
Turbo-Team
Posty: 1412
Rejestracja: 24 paź 2009, o 19:45
Imię: Rafał
lokalizacja: Żywiec

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: mcgiver »

nie no chłopie nad Tobą wisi chyba klątwa :cry: .
blok mówisz śmietnik , skrzynia też , a reszta gratów zyje? co dalej ?
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 S50B30 Turbo

Post autor: PMN »

Będzie dalej :) Zaraz opiszę.

Tymczasem jeszcze jeden film udało mi się znaleźć z Olsztyna. Słychać jak odpuszczam gaz, żeby ślizgające się sprzęgło załapało...
http://www.youtube.com/watch?v=yIVLNS2mEBA
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
ODPOWIEDZ