Samochód należy do sympatycznego Aydina z Berlina. To już nasz kolejny zagraniczny klient z Niemiec, który znalazł się u nas dzięki sprzedaży taty M3 właśnie w tamte rejony. Cieszy nas to niezmiernie. Nie jest to projekt w całości wykonany przeze mnie. Moim zadaniem po montażu zestawu w jakiejś niemieckiej firmie było ogarnąć wszystko dookoła i wystroić silnik. Mimo to pozwoliłem sobie utworzyć temat, wrzucić parę zdjęć i podzielić się wnioskami. Teoretycznie silnik już przez tamtą firmę był strojony, ale efekt ich strojenia był dosyć zabawny. Wszędzie, po prostu wszędzie, AFR wynosił 11.0. Tak jakby ustawili to na stałe, czy to wolne obroty, czy powolna jazda, czy butowanie, ciągle było 11.0. Aż myślałem, że mi się szerokopasmówka skończyła

Kompresor to ASA TM-12. Doładowanie wynosi 0.45bar, silnik całkowicie seryjny, nawet nie odprężony. Przed strojeniem sprawdziłem kompresję i to mnie trochę uspokoiło. Wtryskiwacze 440cc wystarczyły w zupełności. Jedzie całkiem przyjemnie, ale ja nigdy nie byłem fanem tej liniowej charakterystyki kompresorów centrifugal. Nawet na jedynce nie ma problemów z przyczepnością, w końcu 0.4bar jest dopiero od mniej więcej 5 tys. obrotów silnika. Bardzo fajna reakcja na gaz, ale w sumie w S50 Turbo na Garrecie jest podobna. Wynik na tym 0.45bar to 380 KM i 409 NM. Rezultat myślę, że się udał. Mam jedynie obawy, co do uszczelki pod głowicą. Zobaczymy, co się będzie działo. Na razie Aydin nie chce ingerować w silnik.
Wykres:

Kilka zdjęć:
Na pokładzie oczywiście wylądował Ecumaster DET3

Kompresor ASA TM-12


Pod maską na gotowo, szkoda, że ten customowy kolektor wydechowy nie ma wewnątrz trąbek


Widok z zewnątrz

Pozdrawiam,
Michał Małecki.