Czas przedstawić projekt mojego bardzo dobrego kolegi Marcina, z którym razem tworzymy zespół http://www.wmmotorsport.pl" onclick="window.open(this.href);return false; . Marcin w ubiegłym sezonie rewelacyjnie jeździł na zawodach driftingowych, czego skutkiem było 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Driftingowego Pucharu Polski. Dzięki temu Marcin w nadchodzącym sezonie będzie mógł brać udział w kultowych zawodach Driftingowych Mistrzostw Polski organizowanych przez PFD. Długo zastanawialiśmy się nad tym, jak przygotować do tych zawodów E30tkę Marcina. Pojawił się początkowo pomysł instalacji turbosprężarki w M60B40, które dotychczas dzielnie służyło mojemu koledze. Jednak po wspólnych analizach kosztów i ewentualnych problemów doszliśmy do wniosku, że trzeba pójść inną drogą. Wybór mógł być tylko 1. Na początku listopada wsiedliśmy w busa z lawetą i pojechaliśmy do Krakowa, aby kupić half cut?a Toyoty Aristo i silnik 2JZ-GTE pod maską.
Przez prace nad samochodami klientów, której wówczas mieliśmy naprawdę sporo, za projekt Marcina wzięliśmy się krótko przed świetami Bożego Narodzenia. Po drodze jednak powoli kompletowaliśmy potrzebny osprzęt. W międzyczasie połączyliśmy także skrzynię z BMW E36 328i z silnikiem 2JZ. Cały zestaw sprzęgła oparliśmy na zmodyfikowanym jednomasowym kole zamachowym z M50 2.0 oraz docisku sprzęgła z X5 3.0d. Do tego oczywiście spiekowa tarcza sprzęgła na 4 łopatkach. Jeżeli ktoś jest zainteresowany takim zestawem w swoim JZ, to zapraszamy.
Nasz plan był prosty. Bezawaryjne 400-450KM genialne wstające od dołu. Dzięki zbudowaniu E36 2JZ GTE na GT3582R dla naszego klienta Piotrka Ficińskiego mieliśmy okazję sprawdzić, jak zachowuje się silnik na muszli wydechowej 0.82 A/R. Pełen boost ~1.25bar łapaliśmy w tamtym projekcie od okolic 3500RPM ? wynik bardzo ładny, ale my jednak potrzebujemy boostu wcześniej. Zdecydowaliśmy się na GT3582R z muszlą wydechową o rozmiar mniejszą ? 0.63 A/R. Wiedzieliśmy, że w ten sposób przyhamujemy możliwość osiągnięcia wyższych wartości maksymalnych, ale ważniejsze dla nas było wstawanie turbo. Muszla wydechowa 0.63 A/R w połączeniu z rurowym kolektorem wydechowym KSRacing dała genialny efekt. Auto od samego dołu robi taki armagedon, że spokojnie mogę powiedzieć ? zmieniło ono moją psychikę! Naprawdę, bez żartów.
24 grudnia przed Wigilią posadziliśmy silnik na łapach. Nasze mamy wydzwaniały już do nas, abyśmy wracali do domu, bo wieczerze zaraz zaczną

Kilka wieczornych chłost po okolicach pokazało, że samochód ma przeogromny potencjał. Czekam teraz tylko, jak Marcin ogarnie je w pełni i będzie mógł jak równy z równym rywalizować na Mistrzostwach Polski. Trzymam za Marcina kciuki i Was także do tego nakłaniam!
Tyle w ramach wstępu, czas na fotorelację.
Kolektor wydechowy KSRacing

Nowy rozrząd Greddy, rolka i napinacz OEM z Toyoty

2JZ z GT35 podczas prac nad nim przed włożeniem do karoserii

W E30tce Marcina po wypadku w parach na zawodach w Warszawie zrobiliśmy demontowalny przód dla przyspieszenia ewentualnych napraw pod maską

M60B40 po raz ostatni w karoserii, dobrze się spisywała


1. przymiarka JZ?eta w E30tce

Jego pozycja nam się nie spodobała, więc zabrałem się za odkręcenie miski do przerobienia (wiem, wiem, troche włosy miałem za długie, ale to był okres, gdzie nie robiliśmy nic innego, tylko ciągła praca w warsztacie


Przerobienie miski pozwoliło nam wsunąć 2JZ o dobrych pare cm dalej

Nadal było nam mało, więc Marcin dopadł szlifierkę, aby zrobić jeszcze trochę miejsca (to było już tak spokojnie koło 15.00 w Wigilię?)

Na gotowo jeszcze bez łap


Pasowanie miski i maglownicy z Z3

I odpalenie
http://www.youtube.com/watch?v=AIaGx83GzTo" onclick="window.open(this.href);return false;
Screamer pipe

Serwo przerobione wcześniej pod swap M60 idealnie pasowało również pod JZ

Dolot od turbo do IC


Intercooler

Dolot od IC do TB

Po stronie dolotu raczej ciasno

Wydech



Film z wyjazdu na strojenie w Sylwestra.
http://www.youtube.com/watch?v=7pZInsBU480" onclick="window.open(this.href);return false;
To było coś! Ludzie fajerwerki odpalali w niebo, a my chłostaliśmy na autostradzie na całego

Marcin tankując podczas strojenia

Ja, siedząc i myśląć, gdzie jeszcze dowalić zapłonu


Downpipe po strojeniu zrobił się złoty

Wcześniej odświeżone zostało wnętrze oraz rozbudowaliśmy klatkę bezpieczeństwa



Centrum dowodzenia Marcina

W zawodach King of Europe, w których Marcin także zamierza wziąć udział, wymagany jest system gaśniczy. Pare dni temu właśnie go zamontowaliśmy. Na zdjęciu widać także układ paliwowy oparty na bezpiecznym aluminiowym zbiorniku paliwa, swirl pocie i zewnętrznej pompie Walbro 255lph.

Na gotowo pod maską




Przy ciśnieniu doładowania 1.0bar hamownia pokazała 398.9 KM i 513.5 NM.

Film z hamownii
http://www.youtube.com/watch?v=LNnbVRFB7Bc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jest jeszcze sporo zapasu zarówno dla turbo, jak i układu paliwowego. Jeżeli kiedyś będzie Marcinowi potrzebne więcej, to wystarczy dostroić. Pomijając jednak wartości wykres pokazuje efekty tego, że skupialiśmy się głównie na biegach 2. i 3. Całe strojenie silnika było zrobione pod kątem właśnie tych biegów i dlatego podczas pomiaru na hamownii na 5. biegu wyszły takie ?schodki?.
Dla mnie projekt genialny, niszczy mój umysł każdego dnia. Mam nadzieję, że Wam także się spodobał. Dodam, że auto w takiej konfiguracji waży 980 kg

Pozdrawiamy serdecznie,
Wittchen Marcin & Małecki Michał.