Turbo Coupe E36 (Porsche-Killer): zakuty S50B30 + GT4088

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Turbo-Team
Posty: 735
Rejestracja: 26 gru 2009, o 19:21
Imię: Grzesiek
lokalizacja: B-stok
Lokalizacja: B-stok

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: Grzesi(E30)k »

. pisze: 3.rozumiem ze piramidki uszczelnia bdb , ale dla gupoty smignal bym klejem no chyba ze to w czyms jest minusem ? - przy stosowaniu piramidek.
Ale jaki sens tego kleju skoro po skręceniu piramidka wbija się w materiał głowicy na żywca i tam klej czy inne magiczne preparaty nie mają sensu :P

Uszczelnienie kanałów wodnych i olejowych to pikuś bo to tam nie ma jakiś wysokich ciśnień w porównaniu do cylindrowa podczas suwu pracy
-chałturnik-
mcgiver
Turbo-Team
Posty: 1412
Rejestracja: 24 paź 2009, o 19:45
Imię: Rafał
lokalizacja: Żywiec

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: mcgiver »

niektórzy tutaj dający rady w innych tematach, mają naprawdę pytania z przedszkola :heh: :wink2: .
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: korona »

. pisze:1.a to dlaczego uszczelke na zamowienie bierzesz a nie seryjną ? w seryjną tez sie chyba ladnie wżerą piramidy,

2. czy twoj material bedzie lepszy niz seryjna + miedz?

3.rozumiem ze piramidki uszczelnia bdb , ale dla gupoty smignal bym klejem no chyba ze to w czyms jest minusem ? - przy stosowaniu piramidek.

4.Miedziane obicia miales przeciez tak w 2,5 (2,8) i bylo chyba ok :mellow:

5. pasowanie tlokow na 10 a jakie miales poprzednio w 2,5 (2,8) ? normalnie to 0,8 na polkach do kupienia mam tloki kute i mam rozumiec jednak lepiej wziasc wiecej? jak to sie odbije na spalanie oleju tak z ciekawosci ,
1. Uszczelka seryjna kosztuje 300-400zł (nie ma zamienników) - po co przepłacać jak uszczelka i tak musi mieć wycięte stalowe wzmocnienia wokół cylindrów i i tak lepiej komuś to zlecić. Ma to wyglądać tak:
Obrazek

2.Materiał uszczelki nie musi być lepszy, bo nie musi wytrzymać ciśnienia z komory spalania. Seryjna jest lepsza.

3. Jakbym miał to bym psiknął klejem, ale nie widzę takiej potrzeby, bez niego też będzie trzymać

4. Miedziane obicie jest po to, by odprowadzać ciepło z metalowych wzmocnień wokół cylindrów. Każdy wie że miedź błyskawicznie przewodzi ciepło, dzięki temu uszczelka się nie przepali (lub po prostu wytrzyma więcej niż seryjna bez miedzi)

5. Producent zaleca 0,10, też uważam że to bardzo dużo no ale cóż. Faktycznie wyszło trochę mniej, ponieważ tłok pokryty jest teflonem któryego warstwa łacznie z obu stron ma 0,02-0,03. Pasowanie tłoka nie ma wpływu na spalanie oleju - to pierścienie odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, zgarnianie oleju i ewentualnie jego konsumpcję. Luźne pasowanie stosuje się do bardzo wysilonych silników, ponieważ aluminiowy tłok "puchnie" pod wpływem wysokiej temperatury, i w ciasnej tulei po prostu by się zatarł. Ale ma też minusy - zimny tłok ukosuje się i może nierówno się zużywać i przy okazji owalizować tuleję - mam nadzieję że bardzo dobry olej full-syntetyk 10W-60 wystarczy by temu zapobiec, zresztą nikt nie buduje takiego silnika licząc że wytrzyma 200tys
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Aquaz
Forumowicz
Posty: 554
Rejestracja: 27 lip 2010, o 01:59
Imię: Beniamin
lokalizacja: Glasgow/Shotts

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: Aquaz »

Czyżbyś chciał zalać Valvoline 10w-60 Racing?
http://img256.imageshack.us/img256/94/bmw23.jpg
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: k64 »

Grzesi(E30)k pisze:
. pisze: 3.rozumiem ze piramidki uszczelnia bdb , ale dla gupoty smignal bym klejem no chyba ze to w czyms jest minusem ? - przy stosowaniu piramidek.
Ale jaki sens tego kleju skoro po skręceniu piramidka wbija się w materiał głowicy na żywca i tam klej czy inne magiczne preparaty nie mają sensu :P

Uszczelnienie kanałów wodnych i olejowych to pikuś bo to tam nie ma jakiś wysokich ciśnień w porównaniu do cylindrowa podczas suwu pracy
dodatkowo, sam pmn napisl mi wiadomosc ze piramidka pupuscila bo cos z cisnieniem nie tak ... , wiec nie widze nic z przedszkola co by nie moglo to tylko pomoc.
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: PMN »

Dawno się nie logowałem, teraz zajrzałem na chwilę i... już się nie oderwałem.

Korona - gratulacje, idziesz grubo!

Moje korby PPF 1200KM jeszcze nie widziały, również uważam, że to był dobry wybór.
Wydawało mi się, że miałem nowe ARP11mm głowicy, okazało się, że były to stare wielokrotnie przeciągnięte. No i w ostatnim, fest dmuchnięciu na koniec sezonu puściło lekko pod piramidą (nie nad). Zdecydowanie wina śrub. Silnik pojutrze odbieram z obróbki i już tego błędu nie będzie, ale to nie temat o moim aucie więc EOT.

Korona - sprawdzili Ci w obróbce wyosiowanie bloku? Będziesz wyważał układ korbowo-tłokowy?

I pasowanie, różne materiały (tłoki różnych producentów) mają różną rozszerzalność cieplną, ja teraz mam bodaj 8setek i mimo katowania nie przycierają. Kiedyś bodaj przy 12 setkach przy spokojnej jeździe zrobiła mi się taka owalizacja cylindra, że...
Innymi słowy, nie wiem jakie parametry zaleca Woessner, ale nie szedłbym w górne rejestry tego parametru.

Powodzenia!
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: korona »

PMN pisze: No i w ostatnim, fest dmuchnięciu na koniec sezonu puściło lekko pod piramidą (nie nad). Zdecydowanie wina śrub ....

Korona - sprawdzili Ci w obróbce wyosiowanie bloku? Będziesz wyważał układ korbowo-tłokowy?
Gdzie poszło ciśnienie jak zrobił się przedmuch? U Ciebie nie ma wyprowadzenia z podtoczeń pod piramidki na zewnątrz bloku, jakby były to ciśnienie idzie na zewnątrz nie niszcząc uszczelki. Zastanawiam się czy to zrobić u siebie czy zostawić jak jest. Piramidki uszkodzone, nadtopione, jakieś wypalenia?

Blok sprawdzano, nie wymaga osiowania. Wał sprawdzałem kilka miesięcy temu, też nie wymaga wyważania, a skoro reszta jest wyważona i fabrycznie nowa to nie widzę potrzeby wyważania całości jako komplet.
www.turboBMW.pl
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: PMN »

Piramidki OK, blok odebrałem z obróbki, planowany, podtoczenia pod piramidki (w dół) dla pewności poprawione.
No właśnie nie mam tych rowków kierujących przedmuch na zewnątrz... Wiesz, to puściło krótko (b.mało) przy jakimś dużym doładowaniu, a potem trzymało nadal. Auto działało normalnie.

Jeśli chodzi o wyważanie - kilka "mądrych głów" z PL i zagranicy uparcie twierdzi, że nawet przy wszystkich nowych częściach warto razem wyważyć:
wał, koło pasowe, koło zamachowe ze sprzęgłem, korby i tłoki. Nie sprawdzałem czy faktycznie tak musi być, ale dla spokoju serca - wyważam :heh:
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
Awatar użytkownika
artix
User
Posty: 42
Rejestracja: 30 paź 2009, o 20:39
Imię: Artur
lokalizacja: Sweden
Lokalizacja: Malmö Szwecja

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: artix »

Oczywisciw wywazanie nie moze zaszkodzic, fabryczne wywazani nie jest napewno tak dokladne jak robione na zamowienie , choc tolerancje napewno sa wystarczajace dla serynych silniow ( przebiegi po 30K bez wiekszych problemow zuzycia panewek)

Gdy zas mamy zamiar krecic silnik wyzej wywazanie jest rekomendowane .

Przestrzegam tylko przed odelzaniem na pale , dziwne zeczy moga dziac sie z walem i panewkami.
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: g-rad »

Korona jeżeli to nie jest tajemnica chciałbym, żebyś mi coś zdradził o piramidkach ;)

Zakładając, że seryjna uszczelka w m50 ma 1,75mm po ściśnięciu, a średnica cylindra to ~~ 84mm.
Ustawiamy tłok w gmp i mierzymy jak głęboko możemy osadzić piramidkę, przyjmijmy, że jest to 1mm.
W tym przypadku wysokość piramidki powinna wynosić 2,75mm, a szerokość ścianki piramidki np. 2mm?
Czy może wysokość piramidki powinna być o np. o 5 setek wyżej (2,80), żeby zostawić margines na wgryzanie się ? ;)

Dobrze wykombinowałem ?
Jaka dokładność pasowania piramidki jest ok? Materiał alu, czy nierdzewka ?
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: korona »

Na pewno wysokość wystającej piramidki musi być minimalnie niższa niż uszczelki przed ściśnięciem, i minimalnie wyższa niż po ściśnięciu. Założenie w teorii jest dość proste, w praktyce wymagana jest bardzo duża dokładność i dobre wyliczenia, pomyłka o paręnaście setek mm i skończy się przedmuchem lub wyciekiem płynu/oleju. Materiał musi być odporny na wysokie temperatury, bo pierścień nie oddaje tak temp. jak głowica czy blok i musi znieść tyle co zawory. Alu nie wytrzyma pierwszej jazdy, nierdzewka będzie lepsza, u mnie będzie to 10CrMo9-10 chyba że znajdzie się akurat coś lepszego.
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: korona »

UPDATE:

W końcu znalazłem czas by zabrać się za układ korbowo-tłokowy nowego silnika. Części nowe, zatem składanie to sama przyjemność, szkoda że słońce nie świeci, można by znowu grila zrobić :heh:

Obrazek

Obrazek

Tu zakładane są pierścienie
Obrazek

No i jedziemy po kolei, na szczęście dało się z opaską, mimo tego że krawędzie tulei są na ostro, bez podtoczeń ułatwiających założenie tłoka z pierścieniami
Obrazek

Obrazek

Tłoki z korbami już wszystkie na miejscu, tak to wygląda
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do zamknięcia silnika brakuje uszczelki głowicy wraz z pierścieniami, oraz panewek korbowych już zamówionych w serwisie BMW - nie udało się znaleźć żadnej tańszej alternatywy. Tak więc powoli można będzie się wziąć za osprzęt i niedługo wkładać silnik do budy
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
sierRKA
Forumowicz
Posty: 474
Rejestracja: 25 paź 2009, o 19:59
Imię: Sławek
lokalizacja: Grudziądz

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: sierRKA »

kolejny "firmowy" silnik w tym samym aucie. ładnie...
"sierRKArs"-używane części samochodowe wszystkich marek. tel. 691-211-616
SUPERCHARGER JUZ POMPUJE
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: g-rad »

Korona jak zawsze trzyma poziom ;) Motoryzacyjna pornografia w najlepszym wydaniu.
filip
Forumowicz
Posty: 324
Rejestracja: 17 lut 2011, o 16:15
Imię: Filip
lokalizacja: Warszawiak

Re: Turbo coupe E36 / korona. Stage III - w budowie

Post autor: filip »

gratulacje, przyjemnie czyta się temat

bez awaryjnego użytkowania!
ODPOWIEDZ