
Forum czytam od około 10 lat, pierwszy raz kiedy na nie trafiłem, miałem jakieś 16 lat i po przeczytaniu kilku projektów, stwierdziłem ze bardzo chciałbym kiedyś mieć auto Turbodoładowane. Tak więc po ponad 10 latach udało nam sie coś poskładać.
Silnik: m50tub20 ( żeliwo z vanosem ) Układ korbowo tlokowy z e34 525tds tłoki stoczone Cr 8.5, głowica seria. Sterowanie turbo MBC PROperfect
Układ dolotowy: Intercooler fmic 550x230x65mm, kolektor seryjny, przepustnica seryjna, brak przepławki, średnica 2.5" stal nierdzewna, Blowoff properfect.
Układ wydechowy: kolektor równoodległościowy na wzór Kamil64, stal nierdzewna 2mm, flansza 12mm, owinięty bandażem, turbosprezarka borgwarner s200sx(nie sx-e) ar gorące aktualnie 0.83, na początku 1.22. Od turbo do końca wydech ze stali nierdzewnej 3" przelot z tłumikiem końcowym.
Układ paliwowy / wtryskowy: Wtryski bosch 630cc na adapterach aluminiowych, przewody paliwa seryjne, regulator 3bar, pompa paliwa Aeromotive 340LPH Stealth (przy 2,8bara potrafi podac 340L/h) w seryjnym koszyku.
Elektronika / wskaźniki:wiązka silnika m52 czyli ms41+ Det 3 w trybie fit.
Wskaźniki ori Defi EGT, temp i ciśnienie oleju. Doładowanie manometr glicerynowy -1 do 3bar z podświetleniem.
Układ chłodzenia: Chłodnica wody 2.5tds NRF, Chłodnica oleju chińska 25 rzędów. wiatrak wiskotyczny Lublin 2.5turbo borgwarner
Układ napędowy: Sprzęgło Dwutarczowe KBcustoms, skrzynia biegów 5 e46 330i, wał napedowy duzy e36 328i/325tds, dyferencjał 3.07 ze sprzerą KOMOT SPORT 8kg spięcia (podobno 13płytek), półosie 328i bądź 320d e46 lewe.
Zawieszenie: HSD MONOPRO, Wszysktie gumy zawieszenia poliuretan Odlewany na życzenie 90sha
BODY KIT i wnętrze:2x Kubełki Mirco ST, hydrołapa wykonana przez Brata z ALuminium
Auto kupiłem pod koniec 2019r do zabawy w zimę, zaraz po niej zabraliśmy się za modyfikacje. Pierwsze co to wzmocnienie tylnego wózka
(standard lekko pęknięte pod śrubami i porwane u góry) oraz wsadzenie poliuretanów. Po ściągnięciu tylnego zawieszenia stwierdziłem ze skoro mamy w Bielsku Firme, która odlewa poliuretany dla lotnictwa może spróbujemy zrobić sami poliuretany. Brat zrobił na wzór starych tulei foremki, które następnie zalaliśmy. Oto efekty :











Następnie rozebraliśmy silnik 2.0 i kupiłem blok z e34 525tds za 400zł. Jeden tłok z silnika 2.5 TDS okazał się pęknięty na ściance bocznej dlatego zmuszony zostałem kupić inny tłok na Internecie, niestety okazało się ze jest z cięższej partii.





Cały dół pojechaliśmy sprawdzić, Wał z TDS okazał się igła stan, prosty pod panewki na 1 Montaż, korbowody ok, tłoki TDS okazało się że będą trochę luźne w bloku benzyny, wyszło pasowanie 10-12setek. Bloku nie chcieliśmy Honować bo pasowanie byłoby jeszcze luźniejsze. Brat doważył tłoki co do grama, panewki główne z Diesla były w bardzo dobrym stanie, ale niestety jedna miała duża rysę, więc postanowiłem kupić nowe panewki Kolbenschmidta. Panewki korbowodowe zostały stare (bardzo dobry stan). Tłoki dostały nowe piersćienie Goetze.
Jak wiemy zestaw wał korbowy, korbowody i tłoki z silnika 2.5TDS pasują bez problemów do bloku silnika m50b20, jednak tłok po takim zabiegu wystaje kilka mm ponad blok benzyny, tak więc poszedł kalkulator CR w ruch i Brat stoczył tłoki o 5.54mm na środku i po bokach mniej bo 3.6mm aby Boki tłoka były wytrzymalsze. Według obliczeń po splanowaniu bloku i głowicy stopień sprężania wynosi 8.5.




wysokość od dołu tłoka gdzie zaczyna się materiał (może komuś sie przyda podczas toczenia)

Tłok gotowy przeciety (zobrazowanie kanałow olejowych tłoka i grubość denka )

Gotowy tłok po obróbce

Różnica po odprężeniu i oem




Blok oraz głowica został przerobiony pod Śruby z VW 3.0 V6 TDI m12, śruby zostały docięte na zimno na odpowiedni wymiar ( Dziękuję Kubie z tego forum za podzielenie się wiedzą )



Złota rączka podjęła się również przywrócenia głowicy odpowiednich parametrów : kompletne czyszczenie, wymiana uszczelniaczy, szlifowanie gniazd zaworów.







Wał korbowy wymaga zrobienia drugiego rowku na klin do zębatki rozrządu. TDS ma jedną, benzyna potrzebuje 2 klinów.

Uszczelka głowicy 2.05

Rozrząd został stary bo wyglądał dobrze, porównaliśmy do rozłożonego m54b30 który był znacznie bardziej styrany
Reszta uszczelek i uszczelniaczy nowe.
Mompa oleju z m52
Regeneracja vanosa
planowana na szybie pokrywa zaworów
świece stopień zimniejsze
Brat również dołożył natrysk oleju na denko tłoka (skierowane do komory tłoka ) z m54. Trochę strach czy silnik ogarnie ciśnienie na 12 dysz ponieważ m50 posiada jeszcze seryjne dysze, które tryskają na bok cylindra.






Po tych pracach mogliśmy składać silnik.
Sprzegło miało być jedno tarczowe, jednak jakiś problem ze sprzęgłem na docisku z diesla 3.0 ( docisk pracował w sposób zero jedynkowy nie szło normalnie ruszyć, nagłe wysprzęglanie) po konsultacji z Karolem skończyło się na sprzęgle dwutarczowym.


Skrzynia 330i, wał duży 2.8, dyferencjał szpera KOMOT SPORT 3.07 8kg spięcia (podobno 13 płytek, nie zaglądałem )
Po poskładaniu silnika i wsadzeniu do auta zleciłem bratu spawanie kolektora równoodległościowego T4 na wzór . pod turbo sprężarkę Borg warner s200sx ar 1.22, nie mała muszla wydechowa utrudniała prace, podobnie jak sam w sobie długi kolektor. Finalnie udało się zrobić kolektor wraz z wyjściem na zewnętrzny WG. Wydech od turbo do końca 3" przelot z tłumikiem końcowym. Splanowane flansze.









Chłodnica wody 2.5 tds NRF
oleju Chinol
intercooler fmic z dołożoną kierownicą powietrza na górę intercoolera.




Pompa oleju zewnętrzna z jakiegoś opla(węże są zakute, na zdjęciach normalne węże), ciągnie olej z dołu miski olejowej, powrót nad lustro oleju. Podczas treningu na torze Kielce, 30stopni upału podczas załączenia pompy temperatura w boju nie przekraczała 100 stopni.
Nie zalecam spawania miski olejowej ! najlepiej zrobić to na skręcanie, miska jest zanieczyszczona olejami przez lata i ciężko się ją spawa przez co wychodzą nieszczelności (pocenie się)
Wg fmic 50mm (chujnia, nie trzyma stabilnego doładowania)
odma oil catch tank
wiatrak wiskotyczny z Borgwarner z Lublina 2.5 Turbo
wyrzucony filt par powietrza, musze zrobić jakieś odpowietrzenia baku
Hamulce przód 330i z tarczami Rotinger nacinane nawiercane + przewody w oplocie Donocik Bielsko.
tył e46 328i 294mm wentylowane również rotinger nacinane nawiercane 2 zaciski.


Szukam rozwiązania na miękki nie do wyczucia pedał hamulca. Chce wyrzucić pompę abs, jeśli będzie bez zmian to mysle nad wrzuceniem serwa z e46 330i.
Rozporka przód tył Staffa
Zawienie HSD Monopro

Wnętrze:
- dwa fotele kubełkowe mirco ST
- hydrołapa produkcji brata z aluminium
- Zegary ori defi : EGT, Temp. i ciśnienie Oleju, wskaźnik doładowania mechaniczny ze wskazówka zanurzona w cieczy.





Po 1 odpaleniu okazało się ze nie ma ciśnienia oleju, po wyciagnięciu silnika i ściągnięciu miski oleju okazało się ze jest wszystko okej, mocno zdziwieni nie wiedzieliśmy o co chodzi, ale podczas chyba zalewania oleju 3 raz od góry przez filtr oleju i głowice, w końcu pompa zassała olej( problem był jakby z zapowietrzeniem pompy oleju). Gdy silnik juz odpalił coś zaczęło w nim pukać, wkurwieni na maxa wyciągamy silnik i sprawdzamy panewki, wszystko gra


Po odpaleniu i 1 zmianie oleju trochę pojeździliśmy, wyszły problemy ze sprzęgłem, silnik dziwnie pracował, problem z komunikacja do sterownika (diagnostyka)
Ogolnie dramat, sprzęgło ogarnięte, inne dwutarczowe. Silnik dziwnie pracował bo okazało się ze czujnik wału korbowego nie ten, potem czujnik walka nowy, okazało się ze nowy jest zjebany(ASO), potem okazało się ze nie mogę sie skomunikować ze sterownikiem żeby podejrzeć parametry silnika. Kupiłem inny sterownik, udało się, ale nie pracował vanos (okazało sie ze sterownik silnika jest zjebany)3 albo 4 sterownik dopiero działał poprawnie.
W tym miejscu Chciałem podziękować Misiowi z forum, który dużo mi pomógł (sprawdzanie czujników, podmiana komputerów, itp) poprzez rozmowę pisemna na FB.
Po niecałych 2 tys km pojechałem na strojenie ( Speduinio ). Specjalnie przyjechałem do Tunera kilko tygodni wcześniej żeby pokazać auto, niech sobie posprawdza żeby szybko zrobić w innym terminie strojenie, mowi fajnie lux torpeda pod maska i elektronicznie tez. Po czym po odstawieniu auta we wskazanym terminie, auto odebrałem po 3 miesiącach niewystrojone do końca. Jako tako się dogadałem ze stroicielem, ale czas stracony.
Potem nieudana próba z Panem z Lędzin( w dzień strojenia Pan mówi ze sory, ale jednak dzisiaj tego nie wystroi)
Minęło znowu kilka tygodni, tuner ode mnie z Bielska powiedział ze nie stroi auta w zimę wiec szukałem dalej, Trafiłem na firmę PowerMakers obok Krakowa i tam w kilka dni auto miałem Wystrojone na paliwie 98 i doładowaniu 1.4 bar.



AR 1.22
https://fb.watch/a-M2Furo_i/
Ogolnie jeden trening na torze Kielce za mną, silnik podaje bardzo dobrze, nie grzeje się, woda pion, olej nie przekraczał 106stopni.
Egt na dwupasie nie przekracza 930stopni.
Jak to w projektach dużo rzeczy do sprawdzenia/ poprawienia :
Mimo zmiany strony gorącej z 1.22 na 0.83 zmiany nie ma zadowalającej, boost wchodzi późno i nagle, agresywnie. musiałem kopać na pełnych obrotach żeby wstał silnik na 3 biegu w zakręcie. Dlatego turbo sprężarka na pewno do zmiany, myślałem nad BW s200G, turbo systems HTX3057B3, bądź turbina z amg 3.0 r6, co sądzicie ? ma być około 400 i dobrze wstawać. tak max myślę 4kzł , może być używka.
Hamulce zwihrowane po paru przejazdach na mieście
wastegate chinski żyje swoim zyciem, na zimno przeładowuje, na ciepło nie doładowuje albo skacze. pomysł wrzucić WG z AUDI 2.2 Turbo.
Wkrótce wstawie jakieś filmiki jak to lata.
Dziekuje moim Braciom, Którzy wsadzili w projekt dużo czasu i serca, dzięki którym udało się zbudować to auto i spełnić moje małe marzenie.