BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
jendrek e-30
User
Posty: 54
Rejestracja: 25 paź 2009, o 16:34
Imię: Andrzej
lokalizacja: Ożarów Maz

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: jendrek e-30 »

Witam u Michała będzie trzymać, przetestowałem na seryjnych śrubach (dokręconych ile śruby wytrzymają,to warunek ) wytrzymało na stałe 1.4B a tuż przed wyjęciem silnika bost był 1.8B i przekładka wytrzymała tylko uszczelka nie dała rady, tak jak Korona napisał metalowe okucie się wypaliło między 3 a 4 cylindrem, ale jestem prawie pewny że to była wina kolektora ssącego a nie słabej uszczelki, u mnie m30 w piku 1.2B spada do 1 i troszkę tak jeździ, działa bez problemu, w innym m50 co robiłem wytrzymała przekładka przy 0.8B 27.000km. W m20 zastosowałem przekładkę dmuchane jest 0.8B i strzał z nitro około 50km i też już trzyma dobre jakieś 6 miesięcy, ja kiedyś próbowałem wysadzić m30b35 i muszę powiedzieć że się nie dało dmuchnęło uszczelkę (seria bez przekładki) przy 1.5B.




POZDRAWIAM :ph34r:
Mechanika ? swapy - modyfikacje - zawieszenia i silników - oraz naprawy bieżące i główne
Nie tylko BMW 602-75-20-18
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się :heh:
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Michał_Małecki »

korona pisze:Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się :heh:
Tak, kolektor mamy nowy - to jest spy photo z prac nad nim prowadzonych przez Krismax'a:

Obrazek
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Michał_Małecki pisze:
korona pisze:Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się :heh:
Tak, kolektor mamy nowy - to jest spy photo z prac nad nim prowadzonych przez Krismax'a:......
Widzę żeliwo, chyba pierwszy taki w PL, dawać więcej zdjęć :heh:
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: krismax »

Chwilowo jest u mnie ;)
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

krismax pisze:Chwilowo jest u mnie ;)
Ale chyba w garażu a nie w aucie? :heh:
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Michał_Małecki »

Kolejne spy photo. Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mm, wał po pierwszym szlifie na czopach głównych.

Obrazek
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Michał_Małecki pisze: Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mm
Luźno jak na niskie planowane doładowanie i przeznaczenie auta jako szybki dupowóz, tłoki jak nie złapią odpowiedniej temp. to mogą latać po cylindrze i ukosować się. W celu zapobiegania temu będziesz musiał Krzysztof mocno katować silnik :śmiech: Na jaki dokładnie wymiar macie zrobione cylindry?
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Michał_Małecki »

korona pisze:
Michał_Małecki pisze: Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mm
Luźno jak na niskie planowane doładowanie i przeznaczenie auta jako szybki dupowóz, tłoki jak nie złapią odpowiedniej temp. to mogą latać po cylindrze i ukosować się. W celu zapobiegania temu będziesz musiał Krzysztof mocno katować silnik :śmiech: Na jaki dokładnie wymiar macie zrobione cylindry?
Obojętnie kto i co by pisał uważam, że podjąłem słuszną decyzję zmuszając tatę do takiego pasowania. Gdzieś mam agresywne pasowania 0.05-0.06, kiedy temperatura pójdzie w górę i silnik się wysra. Wystarczy jedna ostrzejsza wizyta na torze i połowa silników wypierdut. Długo zastanawiałem się nad pasowaniem w taty silniku i na podstawie rozmów z osobami o znacznie większej wiedzy ode mnie i znacznie większym doświadczeniu podjąłem ostatecznie taką decyzję. Czasami mam okazję porozmawiać przez Skype z Andreasem z PPF-u. Teraz już mają mniej projektów marki BMW, ale opowiadał mi sporo o ich starszych dziełach. Do mocy 450-500 KM jak zakuwali silnik pasowali tłoki na 0.08-0.09mm. Dla większych mocy nawet i 0.12mm. Te pasowane na 0.09mm przy 450 KM nigdy nie miały problemów z ?ukosowaniem się? czy klepaniem. Jestem też w kontakcie z takim Jake?em z Australii ? jest oficjalnym tunerem Autronica w tym kraju ? jak opowiadałem mu o przypadku Krismax?a, gdzie jak wszyscy wiemy silnik się zatarł przy pasowaniu 0.05mm, to on nie mógł zrozumieć dlaczego tak ciasno został spasowany silnik. Po za tym tata jako samochód do pracy ma E30 1.8 i wcale już nie planujemy doładowania 0.6bar. Oczywiście nie idziemy tak grubo jak Ty w dwa bary, ale coś tam na pewno dmuchniemy. Wymiary cylindrów różnią się delikatnie. Każdy tłok był indywidualnie obrabiany na CNC, aby go jak najlepiej poprawić ? stąd konieczne również były indywidualne pasowania każdego tłoku w jego cylindrze w bloku. Ale żebyś nie powiedział, że Poznań drutuje, to dodam, że różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami mieści się w granicach 0.04mm (różnica nie w pasowaniach, tylko w wymiarze cylindra).

Kolejne zdjęcia:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Odświeżona belka pod silnik:

Obrazek

Pompa oleju w dyferencjale z Nissana S13 do wspomagania spływu oleju z turbosprężarki

Obrazek

Cdn.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Uszczelka pod głowicę Cometic jak u Krismaxa czy coś innego?
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

korona pisze:Uszczelka pod głowicę Cometic jak u Krismaxa czy coś innego?
Seryjna skręcona ARP.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: PMN »

Michał, będziecie autem upalać po torze? Pytam w związku z pasowaniem. Myślę, że 0,1 jest górną sensowną granicą pasowania tych tłoków w aucie również "do jazdy". U siebie (fakt, że kat nie jest długi - 400m.) mam spasowana na 0,8 - jest OK. Być może przy dłuższym upalaniu pełnym ogniem byłoby za ciasno (peak EGT mam 700st, więc chłodno).

No i w miarę odważnie z uszczelką - w sensie, że używacie seryjnej. Dość luźne pasowanie, jak pod ostrą jazdę z boostem, a seryjna uszczelka nie należy do mocnych... Sprawdzaliście ile boostu wytrzyma?

Niemniej, jak zawsze trzymam kciuki! - jestem pewien, że auto będzie super działać. Z Waszym podejściem, (w tej chwili moglibyście chyba napisać doktorat z S50B30 :D ) jestem spokojny o ten samochód :)
Dawajcie znać jak postępy!

Pozdr :)
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Zdjęcia kolektora wydechowego Treadstone:

Obrazek

Obrazek

Kolektor Treadstone'a zaprojektowany jest dla silników M50/S50-US, dlatego konieczne było zlikwidowanie powstałego "stopnia".

Obrazek

Obrazek

Kanał wylotowy w głowicy M50 ma szerokość 44mm, a w europejskim S50 56mm.

Obrazek

Obrazek

Za obróbkę kolektora podziękowania dla Krismax'a!

Pozdrawiam,
Maleckis.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Witam.

Pewnie wielu z Was jest zaskoczonych, że cokolwiek ruszyło się w tym temacie. W końcu od ponad roku praktycznie nic się nie działo z moim M3. Jednak w grudniu, kiedy Michał wziął się za swojego 1JZ-eta, przycisnąłem go, aby po jego sesji na studiach zabrać się w końcu za skończenie mojego M3. Od dłuższego czasu mieliśmy już złożony dół silnika na kutych tłokach JE Pistons (przypomnę ? tych zatartych przez Krismax?a i później obrobionych na CNC) oraz kutych korbowodach SPM od Andreasa z PPF ze Szwecji skręconych śrubami ARP 2000. Postanowiliśmy silnik złożyć na seryjnej uszczelce pod głowicą psikniętej klejem Loctite 3020. Głowicę skręciliśmy tradycyjnie szpilkami ARP. Ponadto usprawniliśmy układ smarowania olejem, montując pompę z podwójnym smokiem i miskę olejową z S50B32 oraz hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z tej samej jednostki napędowej. Innych modyfikacji w silniku nie było, gdyż w S50B30 są one tak naprawdę niepotrzebne.

Cała instalacja turbodoładowania została przebudowana. W odróżnieniu do poprzedniej koncepcji układu, na którym opierało się moje M3, poszliśmy w stronę, którą Michał preferował w M3 Turbo naszych dotychczasowych klientów. Innymi słowy zawiesiliśmy Garretta GT3582R na down-mount?owym żeliwnym kolektorze wydechowym Treadstone. Jakiś czas temu Michał zbudował dla mnie customową łapę pod silnik, aby na pewno nie było problemów z poprowadzeniem rury 3? od stożka do wejścia w muszli kompresora. Przebudowaliśmy także układ dolotowy po stronie ssącej. Przenieśliśmy przepływkę przed turbosprężarkę oraz zmieniliśmy miejsce wejścia do kolektora ssącego. Jeżeli chodzi o elektronikę i strojenie, to wszystkim tradycyjnie zajął się Michał. Zrezygnowaliśmy z Megasquirta i sterowania paliwem przez SA. Wróciliśmy do Ecumastera ? DET3. We wtorek 12 kwietnia Michał wystroił silnik na 0.8bar. Zrobiliśmy kilka przejazdów na 1.2bar, aby Michał mógł zobaczyć, czy wtryskiwacze 630cc wystarczą na większe doładowanie (na Garrecie GT), jednak na większym booście auto jest tak przerażające, że na razie wolałem wrócić do wartości 0.8bar.

Pompa oleju z S50B32

Obrazek

Przednia pokrywa, nowy zimmering, napęd pompy oleju

Obrazek

Szpilki ARP

Obrazek

Dokręcona głowica

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następnie wałki

Obrazek

? oraz Vanos

Obrazek

Obrazek

Stelaż do zrobienia customowej łapy

Obrazek

Na gotowo z poduszką pod silnik od E34

Obrazek

Silnik przed włożeniem do karoserii

Obrazek

Obrazek

Zmodyfikowany kolektor ssący

Obrazek

Orurowanie układu dolotowego

Obrazek

Wyjście w Garrecie GT35 ma średnicę 2.5?. Aby poprowadzić dolot jak najwyżej zrobiliśmy wcięcie w rurze dolotowej na maglownicę.

Obrazek

Układ wydechowy na 2 customowych tłumikach przelotowych 3.0?

Obrazek

Mocowanie do skrzyni biegów

Obrazek

Środkowy tłumik oraz wieszaki

Obrazek

Obrazek

Tłumik końcowy (leży do góry nogami)

Obrazek

Z prac montażowych niestety nie ma żadnych zdjęć. Składaniem wszystkiego do kupy zajął się Michał z jego zespołem. Jak mi powiedzieli ? ?Narzuciliśmy tempo rajdowe i nie było czasu na zdjęcia.?

Układ dolotowy

Obrazek

Turbina od spodu

Obrazek

Wastegate - oczywiście w atmosferę

Obrazek

Spojrzenie od góry na Garrett'a

Obrazek

Widok pod maską przed 1. odpaleniem

Obrazek

Obrazek

Samochód zrobił już około 1 tysiąca kilometrów. Przejechał je całkowicie bezawaryjnie. W czwartek 21 kwietnia Michał zrobił sobie prezent na swoje urodziny i pojechał na hamownię zmierzyć moc naszego M3. Wynik to 465 KM & 549 NM. Niestety ostatnich zabaw nie przeżyło mocowanie wózka dyferencjału ? podobnie jak w Michała E36 tak i u mnie padło mocowanie przednie od strony pasażera.

Obrazek

Pozdrawiam i życzę spokojnych świąt,

Maleckis.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: k64 »

pieknie ! tak czystego silnika jeszce nie widzialem, to jest az nie do wiary ze taki schludny projekt, przeciez Michal to hardcore :devill2:

a na powaznie, bezawaryjnej jazdy zycze :pasuje:
ODPOWIEDZ