E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
caserwis
Turbo-Team
Posty: 672
Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
Imię: Wojtek
lokalizacja: Jarosław

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: caserwis »

A nie prościej załorzyć przepustnice starego typu z regulacją przepływu powietrza np 325e takie miały ;)
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

...no trzeba będzie pomyśleć odnośnie tego krokowca. Wspawałem sobie na dolocie gwint z krućcem na węża - w razie czego można będzie podpiąć krokowca - a w razie gdy nie będzie potrzebny wkręcić tam śrubę :wink2:
Doloty wyspawane, pozostało tylko skończyć DP.
Obrazek

Obrazek
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

caserwis pisze:A nie prościej załorzyć przepustnice starego typu z regulacją przepływu powietrza np 325e takie miały ;)
o jaką regulację przepływu chodzi? samoczynną na podstawie temperatury obiegu cieczy chłodzącej?
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Mechanika w sumie zakończona :wink2: Pozostało tylko sprawdzić wtryski, wybrać 6 (spośród 10) najbardziej podobnych wydajnościowo i je założyć - sam montaż to maks pół godziny.
Ogólnie już czuć że jest jakaś tam moc - jedzie z dołu niczym diesel - tego potrzebowałem w tym aucie :heh: Oczywiście zrobiony był tylko krótki test.

PS. Dzięki wszystkim za cenne wskazówki. Pierwszy raz zaturbiam wolnossący silnik i jak na razie jestem bardzo zadowolony z wykonanej pracy - turbo gwiżdże, blow-off syczy, auto jedzie :heh: Teraz tylko ogarnąć ecumastera i wszystko w temacie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Zajrzałem trochę w schemat podłączenia DET3 w trybie FIT - sygnał z TPS występuje tam jako wspólny dla ECU oraz DET3.
A jakby tak zostawić oba TPS = seryjny z M20 zostawić do sterowania silniczkiem krokowym. Natomiast do TPS z M50 pociągnąć nowe trzy przewody i podłączyć pod DET3.
Miałoby to sens?
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

Drapek pisze:Zajrzałem trochę w schemat podłączenia DET3 w trybie FIT - sygnał z TPS występuje tam jako wspólny dla ECU oraz DET3.
A jakby tak zostawić oba TPS = seryjny z M20 zostawić do sterowania silniczkiem krokowym. Natomiast do TPS z M50 pociągnąć nowe trzy przewody i podłączyć pod DET3.
Miałoby to sens?
Jak zamontujesz na przepustnicy jednocześnie 2 TPSy?

Tutaj opis elementów Motronica 1.1/1.3
http://www.opel-scanner.com/files/DME_1.1_1.3.pdf

A tu schemat:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/19 ... /fig02.pdf

Tak wygląda w środku TPSm20:
Obrazek

Ze schematu i opisu wynika że na TPSm20 idzie zasilanie (5 volt) a jego działanie polega na podaniu masy na kabel brązowo-niebieski kiedy jak zamknięta przepustnica a na brązowo-czarny gdy jest max otwarta. Drugi przypadek nas nie interesuje bo jedyne co robi Motronic kiedy widzi WOT to wzbogacenie mieszanki a tym zajmie się DET. Natomiast przypadek kiedy masa idzie na brązowo-niebieski (zamknięta przepustnica) daje sygnał że można myśleć o otworzeniu krokowca. Jest jeszcze opcja że masa nie idzie na jeden ani drugi gdy mamy częściowo uchyloną przepustnicę ale wtedy (jak przy WOT) krokowiec nie ma prawa być otwarty.

Z tego co zasugerował Michał M., można użyć wyjścia częstotliwościowego w DET i uzyskać na nim masę w określonych warunkach.
Np. TPSm50 daje sygnał o zamkniętej przepustnicy, przypuśćmy 0,5V. Ustawiamy w programie żeby masa pojawiła się na wyjściu częstotliwościowym gdy wejście pod które podpięty jest TPSm50 (analogin#1) otrzyma mniej jak 0,6V. Wtedy podpinamy to wyjście pod kabel "closed throttle" czyli brązowo-niebieski idący do Motronica i mamy go oszukanego że niby TPSm20 właśnie się zamknął. Nie wiem tylko czy można bezpośrednio podać masę z wyjścia częstotliwościowego na wejście Motronica czy należy to zrobić po przekaźniku lub dać dodatkowo jakiś opornik.

Tak to sobie kombinuje, jeśli ktoś widzi w tym pomyśle jakieś dziury proszę o zabranie głosu i pomoc :smile2:
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

No właśnie to nie problem żeby zamontować dwa TPS'y :wink2:
Wymyśliłem sobie to tak żeby zamontować dwa TPS'y jeden pod drugim - przewiercić pokrywkę TPS'a od M20 i dorobić przedłużenie trzpienia przepustnicy na którą nasadzimy TPS od M50. Wtedy dolny TPS można sobie przekręcać jak się chce - wystarczy tylko przeszlifować przedłużony trzpień w odpowiednim miejscu.
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Miś »

nfs pisze:Drugi przypadek nas nie interesuje bo jedyne co robi Motronic kiedy widzi WOT to wzbogacenie mieszanki a tym zajmie się DET.
Nie tylko. Przy WOT ten Motronic wchodzi w mapę WOT zapłonu, więc zapłon jest inny, niż przy cześciowo uchylonej przepustnicy, nie są to wielkie różnice, ale kilka stopni przy WOTach może zaważyć czy będzie stuk czy nie. Z mojego doświadczenia wynika, że gdyby Motronic przy doładowaniu nie wchodził w mapę WOT to sterowanie zapłonem jest bardziej przewidywalne i stabilne, a w DET po prostu wtedy przyspiesza się go bardziej i efekt ten sam.
nfs pisze:Nie wiem tylko czy można bezpośrednio podać masę z wyjścia częstotliwościowego na wejście Motronica czy należy to zrobić po przekaźniku lub dać dodatkowo jakiś opornik.
Z tego co pamiętam to trzeba dołożyć tranzystor do frequency out, który może już sterować przekaźnikiem.
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: nfs »

Miś pisze:
nfs pisze:Drugi przypadek nas nie interesuje bo jedyne co robi Motronic kiedy widzi WOT to wzbogacenie mieszanki a tym zajmie się DET.
Nie tylko. Przy WOT ten Motronic wchodzi w mapę WOT zapłonu, więc zapłon jest inny, niż przy cześciowo uchylonej przepustnicy, nie są to wielkie różnice, ale kilka stopni przy WOTach może zaważyć czy będzie stuk czy nie. Z mojego doświadczenia wynika, że gdyby Motronic przy doładowaniu nie wchodził w mapę WOT to sterowanie zapłonem jest bardziej przewidywalne i stabilne, a w DET po prostu wtedy przyspiesza się go bardziej i efekt ten sam.
nfs pisze:Nie wiem tylko czy można bezpośrednio podać masę z wyjścia częstotliwościowego na wejście Motronica czy należy to zrobić po przekaźniku lub dać dodatkowo jakiś opornik.
Z tego co pamiętam to trzeba dołożyć tranzystor do frequency out, który może już sterować przekaźnikiem.
Ok, czyli olewamy wpływ WOT na zapłon.

W jakim celu tranzystor i przekaźnik? Tak z ciekawości :rolleyes2:
Skoro używamy freq out jako wyjscia parametrycznego w roli masy to może wystarczy podłączyć bezpośrednio?
Awatar użytkownika
elmo0104
Turbo-Team
Posty: 2047
Rejestracja: 25 paź 2009, o 13:09
Imię: Piotrek
lokalizacja: Łódź
Lokalizacja: Zduńska Wola / Łódź

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: elmo0104 »

Jeśli wyjście to ma być jedynie sygnałowe to nie trzeba żadnego tranzystora. Gdyby miało sterować jakąś cewką, np. vanos lub zaworek MAC to wtedy konieczny jest tranzystor w celu uniknięcia upalenia DETa. Przy jakichś odbiornikach płyną o wiele większe prądy a to wyjście nie jest przystosowane do ich obsługi.
Profesjonalna Regeneracja Vanosów Mxx,Sxx
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Okazało się że w mojej e30 seryjny TPS był od samego początku źle ustawiony i nie załączał krokowca - stąd też cały czas silnik falował na wolnych obrotach :dry:
Jednak po dokładnym opisie kolegi nfs wyjąłem go i pomierzyłem i działa tak jak jest opisane wyżej. Silnik zaczął równo pracować na wolnych.
Mało tego - pojechałem od razu do kolegi który ma ten sam problem i u niego był przerwany jeden z przewodów pod izolacją. Po zlutowaniu również jego auto zaczęło równo chodzić :smile2:
Także dzięki wielkie nfs :ok:

Poza tym udało mi się zamontować dwa TPS'y na przepustnicę:
Obrazek

Obrazek
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

Doszły ostatnio zegary EGT i boost oraz ecumaster det3.
Zaczynamy więc dalsze działania - teraz trochę trudniejszy dla mnie temat czyli "kabelkologia" ;)

Obrazek

Obrazek
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
Zibi122
User
Posty: 76
Rejestracja: 16 maja 2010, o 09:46
Imię: Zbyszek
lokalizacja: Ożarów Maz
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Kontakt:

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Zibi122 »

Hej

Nie musisz robić tej rzeźby z TPS, zostaw seryjnego TPSa z m20 DET w FIT nie potrzebuje płynnego TPSa a wystarczy aby widział 0 i 100%.
Jak chcesz wiedzieć więcej zapraszam na prv.
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 193
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: Drapek »

auto wreszcie jest zrobione :smile2:
Wielkie podziękowania dla kolegi Miś, który pomógł przy strojeniu i podpowiedział małe co nie co w temacie :wink2:
Turbo bije ~0,8 bara do końca. Na 2 biegu przy oponach 225 nie ma trakcji przy mocniejszym dociśnięciu gazu. W zakręcie nawet na 3 biegu potrafi pójść bokiem z gazu :wink2: Cabrio ma teraz zajebisty dół, którego mi brakowało - jeździ się bardzo przyjemnie bo elastyczność jest niczym w TDI.
Wiem że porównując do innych projektów z tego forum nie robi to żadnego wrażenia, ale biorąc pod uwagę że to mój pierwszy taki projekt jestem naprawdę zadowolony z tego co wyszło :smile2:
tutaj filmik pokazujący przyspieszenie 0-170km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=nejL2zOx_YA" onclick="window.open(this.href);return false;

...a tutaj przyspieszenie na 3 biegu 50-135km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=a8dt9-zrhac" onclick="window.open(this.href);return false;
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
leo
Turbo-Team
Posty: 931
Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
Imię: Adam
lokalizacja: Wrocław

Re: E30 cabrio '88 M20B25 soft turbo

Post autor: leo »

No i jest elegancko, masz cabrio które jest ładne i silnik który sobie bardzo dobrze radzi z budą cabrio

gratuluje, 3maj tak dalej :)
BMWexpert Motorsport
ODPOWIEDZ