Model: E36 coupe 318is
Modyfikacje
Silnik:
- blok E30 M42B18 splanowany pod głowicę, rozwiercony na 85mm, dołożone czujniki spalania stukowego;
- głowica po regeneracji (16 nowych luźniej spasowanych zaworów, planowanie, czyszczenie ultradźwięk, nowe uszczelniacze, dotarte zawory);
- tłoki M43B19, CR 9,1:1, spasowane na 0,05mm;
- korbowody M50B25V (140mm);
- kapitalny remont i rewizja co do śrubki;
- nowe panewki korbowodowe nominał Mahle;
- nowe pierścienie nominał Goetze;
- oliwa Valvo 10W60;
- zasilanie oleju w oplocie spod czujnika ciśnienia oleju na nyplach, kolankach i trójnikach z Unimetu;
- spływ z turbo do miski;
- przygotowane wyjścia na chłodnicę oleju (na razie niepotrzebna, max temp. 106 stopni);
- świece NGK 7-mki (stopień zimniejsze od serii);
- rozrząd ustawiony na zero uwzględniając planowane płaszczyzny;
Układ dolotowy:
- IC duży Valeo ze Sprintera (bardzo wydajny);
- Silikony + alu;
- stożek Simota;
- odma atmosfera;
- usunięta przepływka;
- TD04HL-16T z Volvo 2.3T + fabryczny Dump Valve + wastegate ustawiony na 0,6b, po myciu ultradźwiękowym, rewizji, doważeniu, obróceniu obu muszli;
- MBC typu pressure Pro Perfekt 1,2b i 1,3b w peak'u;
- seryjny kolektor ssący M42B18 ze zmienną geometrią;
Układ wydechowy:
- Kolektor wydechowy top mount custom z dwóch wydechowych M52 (dodany 4-ty gar), ze splanowaną pod głowicę płaszczyzna po spawaniu;
- Downpipe 2.5 cala --> seryjny układ;
- flansze ze stali by BlueLine Łańcut;
- bandaż termiczny 1200 stopni 2mm;
- dwie podpory (flansza turbosprężarki podparta do sprężarki klimy, downpipe podparty do bloku);
Układ paliwowy / wtryskowy:
- pompa paliwa seria;
- wtryski Saab 2.3T 350ccm/min@3b;
- regulator ciśnienia 3,5b z M52;
- gaziutek (Reg Fast bez dysz, KME SIlver, Stag 4 plus, ciśnienie 1,4b, wyrabia do boostu 0,3b);
Elektronika / wskaźniki:
- DET3 w trybie FIT, limiter 6800rpm;
- konwersja MAF -> MAP;
- EGT straight from China na zejściu runnerów przed turbo;
- Boost straight from China;
- temperatura oliwy straight from China;
- swap na cewkofajki z M52;
Układ chłodzenia:
- termostat z 325 TDS 80 stopni C;
- seryjna duża chłodnica;
Układ napędowy:
- sprzęgło hybryda 240mm (dwumas E46 320d M47N, tarcza nowo obita E36 328i M52B28, docisk z samoregulatorem E46 320d M47N);
- przerobiona łapa wysprzęglika (skrócona);
- dyfer 3,45 mała głowa, szpera 25% 45Nm;
Zawieszenie:
- staby + amorki M-technik;
- sprężyny obniżające;
Układ hamulcowy:
- swap hamulców z E36 328;
- nowy DOT4;
- regeneracja + lakierowanie zacisków;
BODY KIT i wnętrze:
- zdrowiuteńka buda 92 rok;
- aku przeniesione do bagażnika (wszystko ori od R6);
- znaczek 316i na klapie;
- seryjna rurka tłumika o niewielkiej średnicy;
- progi M-technik;
- felgi Styling 32 17x7,5 + 17x8,5;
- opony Conti Sport 3 225/45 + 235/40;
- Sportsitze + fotochrom + 2-strefowa klima + podłokietnik + oryginalne E36 Hi-Fi 10 głośników ze wzmacniaczem;
Projekt powstał w oparciu o stukającą i obróconą panewkę w M42 lutym tego roku oraz chęć zbudowania czegoś nieszablonowego. Założeniami były zachowanie rozkładu mas i prowadzenia ISa, działająca klima, oszczędna eksploatacja na gaziutku, wygląd sleepera, cichy wydech, złoić 350Z i E36 M3 3.0, nie wydanie worka kasy, robienie samemu ile się da, kupa śmiechu i zabawy...
Ostatecznie wszystko łącznie z zakupem drugiego silnika do budowy wyszło 6500pln, a zostało kupe rzeczy na sprzedaż.
Fotki:
- zbieranie gratów przez przedwiośnie:

- składanie silnika na słoneczku;

- długie wieczory z przejściem kolektorem obok klimy:

- budowa układu olejowego:

- montaż IC:

- kolektor gotowy do montażu:

- pierwsze strojenia na 0,9b przed zbudowaniem dolotu na silikonach+alu:

- duży Mugen i znaczek M3 to podstawa:

Film - pierwsze odpalenie z turbo:
https://www.youtube.com/watch?v=BDg8pXiDOAI
Podziękowania:
- ABT motors (rurki, pożyczki części, swap IS, itd.);
- Filip (lakierowanie), Maciek (DET, ogólną pomoc);
- Grzesiu (sprzęgło, dwumas, składanie sprzęgła);
- Słaniu (spawanie wydechu i łapy wysprzęglika);
- . (mapa startowa, porady);
- FilipWWA (dylemat z pierścieniami);
- Krzysiu134 (porady, rozkminy z DET);
- Gomez (długoterminowe pożyczki sondy AFR z zegarem);
- Bartek (sonda AFR, porady);
- wszystkim, który mówili, że 4 cylindry to kupa, że lepiej zrobić swapa na 6cyl, że M54B30 będzie szybsze, itd...
Obecnie silnik przyjmuje do 1,3b bezawaryjnie, jeździ lepiej, niż M54B30, czeka na uszczelnienie IC (pęknięty rdzeń), lepsze opaski dolotu oraz dostrojenie (obecnie AFR 10-10,5 na WOT, bardzo bezpieczne zapłony).