- czyli od tego się zaczęło
_____________________________
(15.01.2008r)
Czas przedstawić moje auto - BMW E36 coupe 325 turbo.


Projekt niskobudżetowy, w całości wykonany przeze mnie w garażu z pomocą kumpla. Strojony także przeze mnie.
Auto jeździ doładowane od listopada 2007 i jest już dopracowane, przejechało kilka tysięcy kilometrów głównie ostrej jazdy, więc mogę chyba uznać że stage@1 jest zakończony :P
MODEL:
BMW E36 coupe 325 (bazowo 320) 92r
Opcje wyposażenia ponad standardowe:
Colour MAURITIUSBLAU METALLIC (287)
Upholstery SCHWARZ LEDER (0203) [tapicerka: czarna skóra]
Prod. date 1992-05-30
Order options
No. Description
210 ANTI-BLOCKIER-SYSTEM ( ABS ) [system ABS]
240 LEATHER STEERING WHEEL [skórzana kierownica]
292 LT/ALY WHEELSL/CROSS-SPOKE STYLING [aluminiowe felgi ozdobne]
301 DIEBSTAHLWARNANLAGE MIT ZV
303 INNENRAUMSCHUTZ/NEIGUNGSALARMG
314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES [podgrzewane dysze spryskiwaczy]
320 MODEL DESIGNATION, DELETION [brak oznaczeń zewn. modelu]
423 FLOOR MATS, VELOUR [dywaniki welurowe]
428 WARNING TRIANGLE [trójkąt ostrzegawczy]
473 ARMREST, FRONT [podłokietnik z przodu]
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER [podgrzewane fotele kierowcy i pasażera]
498 HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE [zagłówki z tyłu ustawiane mechanicznie]
510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM [elektrycznie ustawiane przednie lampy]
520 FOGLIGHTS [lampy przeciwmgłowe]
530 AIR CONDITIONING [klimatyzacja]
540 CRUISE CONTROL [tempomat]
542 CHECK CONTROL
554 ON-BOARD COMPUTER [komputer pokładowy]
570 STRONGER ELECTRICITY SUPPLY [silniejsze zasilanie (alternator)]
659 RADIO BUSINESS CD [radioodtwarzacz CD]
676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM [system nagłosnienia HIFI]
696 CARTRIDGE-HALTERUNG
704 M SPORT SUSPENSION [zawieszenie M-SPORT (obniżone)]
801 GERMANY VERSION [wersja niemiecka]
848 ENLARGED WIRING HARNESS [powiekszone wiązki przewodów elektr?]
915 BODY SKIN CONSERVATION, DELETION
Modyfikacje
Silnik: stage@1 ukończony
- silnik M50B25 vanos, dół seryjny po remoncie, głowica po remoncie
- odprężony do 8,5:1 - dwie seryjne uszczelki + przekładka między nimi wykonana samodzielnie
- turbo TD04HL-16T, chłodzenie wodą, zitegrowany WG (aktuator przeniesiony w inne miejsce)
- doładowanie 0,8bar, zaczyna ładować od 2000obr, przy 2800 jest fullboost
- łapa silnika prawa wyspawana od nowa - seryjna przeszkadzała w założeniu orurowania
- silnik zalany olejem Valvoline VR1 Racing 5W-50
Układ dolotowy: ukończony
- cały dolot wykonany z rur aluminiowych 60mm w całości przeze mnie
- złączki silikonowe zbrojone 4x oplotem
- intercooler z rdzeniem 700x220x50mm z wyjściami 60mm
- przepływonierz (większy) przeniesiony na prawą stronę, podłączony przed turbosprężarką
- odma wypuszczona pod auto, usunięty filtr węglowy
- filtr z wejściem 4" odizolowany od komory (strona 2)
- BOV SSQV (strona 2)
Układ wydechowy: w trakcie
- kolektor wydechowy z nierdzewki, jest to downmount więc turbo jest z boku silnika przez co jest mało miejsca ale pod maską jest porządek
- DP 3" ok 0,5m, reszta przelot 2,5"
- tłumik końcowy to zmodyfikowany Sebring, nie przelot ale wiele mu nie brakuje, zależało mi by auto nie było zbyt głośne
Układ wtryskowy: ukończony
- wtryski BOSCH 360cc @3bar
- regulator na listwie 3,5bar
Elektronika: ukończone
- ECUMASTER DET II
- zmieniony przepływomierz na większy - 3,5"
- map-sensor MPX4250AP jako deflection
- sonda szerokopasmowa INNOVATE do wystrojenia
- czujnik EGT i BOOST z ustawianym alarmem
- brak sondy lambda - odłączona od sterownika
Układ chłodzenia: ukończony
- seria, w planach chłodnica oleju
Układ napędowy: ukończony
- sprzęgło zrobione od podstaw - roztoczony dwumas od M50, przerobiona tarcza od M57, wzmocniony docisk M57
- swap kompletnego mostu ze szperą 25% z BMW E32 740 V8, przełożenie 3,23
- wózek tylnego zawieszenia przerobiony pod nowy most, obspawane mocowania przy budzie
Zawieszenie: ukończone
- sprężyny Weitec, amortyzatory Monroe (tak przyjechało z zachodu), stabilizatory m-technik, tuleje wachaczy M3
Układ hamulcowy: ukończony
- Przód: 325mm x 25mm wentylowane (seria 286mm)
- Tył : 320mm x 22mm wentylowane (seria 280mm zwykłe 10mm)
(zdjęcia strona trzecia)
Dla niezorientowanych - tarcze są większe niż w M3 (M3 E36 ma 315 i 310mm)
BODY KIT: ukończony
- alu 18" oryginalne z BMW E46 M3
- intercooler schowany i pomalowany na czarny mat
- ksenon 4300K
Auto jeździ rewelacyjnie, nie było jeszcze hamowane ale podejrzewam że będą to okolice 300KM i ponad 400NM.
max wydajność obecnej turbosprężarki to ok 320KM. Poniżej kilka zdjęć:
przygotowanie silnika:



spływ oleju w misce:

tniemy i wyginamy - z jednego kawałka rury

widok od spodu - ciasnooo



Przerobiona łapa

Most S3,23 z E32 i przerobiony wózek tylnego zawieszenia:

kolektor wydechowy:


a tu jeszcze z pierwszym kolektorem z którym jeździłem miesiąc zanim tanio trafił się chinol...

Pierwszy IC:

pod maską - czysto i schludnie




kilka miesięcy później po kilku zmianach pod maską wyglądało tak:

Cała elektronika jest schowana przy seryjnym ECU, dla map-sensora wykonałem obudowę z opakowania filmu do aparatu. Kabel RS-232 jest na stałe w komorze silnika i w każdym momencie można szybko podłączyć laptopa i zestaw LC-1. W chwili obecnej mogę dowolnie modyfikować AFR i zapłon w całym zakresie obrotów, nie ma żadnych problemów.

wnętrze:


body




Zimowy felunek

PLANY:
W chwili obecnej buduję już silnik na stage@2 - M50 2.8l, w planach kute tłoki i odpowiednio większa turbosprężarka.
Cały czas coś upgrade'uje, w kolejce czeka nowe sprzęgło z lekkim kołem zamachowym, lepsze hamulce, chłodnica oleju, wydech itd...
___________________________________________________________________
UPDATE (04.2008)
Jako że ostatnio robi się coraz cieplej postanowiłem odgrodzić filtr od komory silnika.
Kawałek blachy nierdzewki + uszczelka i powstało takie coś:

A na aucie wygląda tak:


Uszczelka dokładnie przylega do pokrywy i innych elementów, chłodne powietrze filtr łapie z otworu za lampą.
Teraz w momencie włączenia visco filtr już nie łapie bezpośrednio ciepłego powietrza; blacha nagrzewa się do ok 60st ale zatrzymuje gorący podmuch.
___________________________________________________________________
UPDATE (05.2008)


BOV SSQV (replika; czyt: podróbka) zajął miejsce zaworu DV. Działa jak trzeba, syczy jak trzeba, no i wygląda niczego sobie

A takie dźwięki wydaje:
http://www.youtube.com/watch?v=V-MTASu- ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
___________________________________________________________________
UPDATE (05.2008):
Nowe hamulce w aucie
Przód: 325mm x 25mm wentylowane (seria 286mm)
Tył : 320mm x 22mm wentylowane (seria 280mm zwykłe 10mm)
Dla niezorientowanych - tarcze są większe niż w M3 (M3 E36 ma 315 i 310mm)
Przód stary:

Przód 325mm

Tył stary:

Tył 320mm
