E36 328 => 325 Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

Model: e36 95' 328 coupe

Silnik: M50B25 Vanos odprężony przekładką, skręcony ARP
Układ dolotowy: dolot custom z kwiasiaka + intercooler fmic.pl
Układ wydechowy: żeliwny kolektor wydechowy, zewnętrzny wastegate, turbo volvo td04-13t, wydech przelotowy na jednym końcowym tłumiku
Układ paliwowy / wtryskowy: wtryski bmw e34 m5, reszta układu seria
Elektronika / wskaźniki: ecu master det 3, map sensor, usunięta przepływka, wskaźniki egt i boost (defi style), afr (aem uego)
Układ chłodzenia: seria
Układ napędowy: jednomas z m50b20, docisk m57d30, tarcza ze sprężynkami m30b35, szpera 3.15
Zawieszenie: chwilowo obniżona seria
BODY KIT i wnętrze: z zewnątrz żadnych bodykitów nie przewiduje, w środku 2 kubełki + kierownica momo drifting

BMW kupiłem 1,5 roku temu. W zamyśle miał być to dailycar z opcją wyjazdu na tor.
Na torze auto było 2 razy, głównie przez brak czasu. Od początku nie sprawiało większych problemów. Czytywałem sobie to forum i kiełkowała mi myśl o turbo.
Męczyłem w tym temacie też Michała Małeckiego kilka razy (co, gdzie, jak, za ile). Jednak zawsze było jakieś ale i niechęć do wydawania gotówki.

I tak trafiłem na ogłoszenie Wąskiego, który sprzedawał swój uturbiony silnik. Cena była znośna, wszystko gotowe, więc pojechałem i przywiozłem motor.

Oczywiście kwestia prostego swapu trochę się pokomplikowała.
To co mieściło się bez problemu w e30, niekoniecznie chciało pasować w e36. Dodatkowo doszły problemy ze sprzęgłem. Plan zakładał uruchomienie motoru chwilowo
na tym zestawie który siedział przy silniku 2.8. Niestety po rozbiórce okazało się, że oryginalna dwumasa nie żyje, tarczy sprzęgłowej nie ma, a łożysko oporowe trup.
Swap został wstrzymany na około 1,5 tygodnia celem wykombinowania sprzęgła. Udało się ogarnąć temat i buma jeździ ze świetnie spisującym się kombinowanym zestawem.

Z racji, że wydech i dolot praktycznie trzeba było wyrzeźbić od nowa poprawione zostało kilka tematów, głównie eliminacje nieszczelności między turbo a downpipe czy też między
wastegatem a kolektorem. Z racji że auto jeździ w cywilu zrezygnowałem ze screamer pipe'a i zewnętrzny wastegate jest puszczony w wydech.

Po złożeniu całej mechaniki zaczęły się pierwsze poważne problemy. Mapy w ecu masterze kompletnie się rozjechały, stały AFR poniżej 10, zalewający silnik. Szybka ingerencja laptopem
i udało się wykonać pierwsze jazdy testowe. Chwile pojeździłem i wydawało mi się mega kiepsko. Okazało się, że turbo dmucha całe 0,2 bara. Pierwsze próby strojenia i ustawienia całego
ustrojstwa zakończyły się tym że mieliśmy 0,5 bara spadające do 0,3 i zamknięta przepływkę przy 4600obr/min. Szybka decyzja i skorzystaliśmy z map z kolegi Astry 2.5 v6 turbo po konwersji
na map sensor. Bingo! Idealny AFR na wolnych, zero problemów z odpalaniem, i AFR równy 12 przy pełnym bucie. Ale turbo dalej nie chciało dmuchać więcej niż 0,5 bara. Zamontowaliśmy MBC,
sprawdziliśmy podciśnienia, udało się dmuchnąć 1 bar.

Obecnie przepaliłem drugi zbiornik paliwa, jeżdżąc głównie po mieście i dalej borykam się z problemami ciśnienia.
Jak wspomniałem na liście turbo to volvo td04-13t ze zintegrowanym WG i DV. Do tego mamy zewnętrzny WG, chińczyk. MBC obecnie ustawione jest na 0,9 bara. Pełne zadane ciśnienie pojawia się
na 3 i 4 biegu przy przyspieszaniu z niskich obrotów w okolicach 3000obr/min. Pełny boost utrzymuje się mniej więcej do 4500-5000 po czym zaczyna spadać do 0,5bara. Rozmawiałem z kilkoma osobami,
które twierdzą że to wina małego turbo. W to akurat jestem w stanie uwierzyć, jednak wczoraj robiłem testy ze startu zatrzymanego. I jakie było moje zdziwienie kiedy się okazało, że na żadnym biegu
(to jest 1, 2 i 3) turbo nie pompuje więcej niż 0,5 bara. Dodam, że wewnętrzny wastegate jest zamknięty na stałe. Czy ktoś się spotkał z taką sytuacją? Czy możliwe jest, że DV upuszcza wszystko powyżej 0,5?

Obecny plan zakłada eliminacje problemów. Chcę zacząć od usunięcia wewnętrznego DV i jeśli to nie pomoże podmienić zewnętrzny WG (od początku wydawał się podejrzany).
W planie na ten tydzień mam też pozbycie się MBC i zastosowanie zaworka N75 do sterowania ciśnieniem.

Na wiosnę w planie jest też zmiana turbosprężarki na większą, jednak póki co chciałbym aby obecna oddychała pełna piersią a nie przez słomkę.
Już teraz dostałem propozycję od Mrówczana na T04E, jednak mój dziurawy budżet nie przewiduje takiego zakupu w tej chwili (mimo że bardzo kusi).

No to kilka fotek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
rypik
Turbo-Team
Posty: 39
Rejestracja: 13 paź 2011, o 15:26
Imię: Jakub
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: rypik »

A co się stało z temp. wody że pokazuje jak pokazuje ?
Awatar użytkownika
forti
Forumowicz
Posty: 838
Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
Imię: Grzes
lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: forti »

W m52 jest inny czujnik temp i w m50 inny, pewnie dlatego te roznice w temperaturze na wskazniku. Co do turbiny to proponowal bym wymiane, to turbo jest naprawde za malutkie.
Pablo01
User
Posty: 194
Rejestracja: 29 lis 2010, o 12:47
Imię: Pawel
lokalizacja: Katowice

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pablo01 »

Dlaczego wskazowka temperatury jest na czerwonym polu ?
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

forti już wyjaśnił.
w m52 jest jeden czujnik 4 pinowy, w m50 są 2 czujniki 2 pinowe. jeszcze się za ten problem nie zabrałem.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Michał_Małecki »

Jedziesz Patryk z T04E! :ok:
Maleckis Motorsport
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

ehhh.. zamiast odwodzić od pomysłu z T04E to tylko mnie nakręcacie ;)
już mnie korci, żeby napisać do Mrówczana hehe
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Michał_Małecki »

Pat-325 pisze:ehhh.. zamiast odwodzić od pomysłu z T04E to tylko mnie nakręcacie ;)
już mnie korci, żeby napisać do Mrówczana hehe
Nie wiem po prostu na co czekać. Moją opinię o problemach z boostem znasz. Wsadź porządnie dobraną turbosprężarkę, ustaw boost na zewnętrznym WG i musi być dobrze.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: korona »

Pat-325 pisze:ehhh.. zamiast odwodzić od pomysłu z T04E to tylko mnie nakręcacie ;)
już mnie korci, żeby napisać do Mrówczana hehe
Za miesiąc będę miał do sprzedania T3/T04E trim60 z potencjałem 450-500KM, info na priv.
W silniku 2,5 l będzie wstawała o niebo lepiej niż T4 - wiem bo miałem identyczną

PS nawet nie trzeba kolektora zmieniać, bo flansza T3 pasuje na tą z TD04. T4 ma inną, większa flanszę
www.turboBMW.pl
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

No i stało się.. wracam do domu a tu paczka.
Garrett T04E od Mrówczana + zewnętrzny wastegate na wszelki wypadek. Dzięki Mrówczan za super kontakt i wiele informacji!

Także czas odstawić zbyt małe turbosprężarki i dmuchnąć z większej.
Mój lokalny tuner (Jurek Tecław - pewnie kojarzycie z zawodów driftowych w Nissanie 200sx s12) na wieść o nowym turbo rzekł "się popieści to się zmieści".
Na dniach jak będzie miał wolniej w warsztacie to przystępujemy do montażu.

Aaaa.. dzięki Korona za propozycję.
Przemyślałem wszystkie za i przeciw i wybrałem to co na miejscu.

Kilka fotek dla potomnych
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

Pytanie do znawców tematu.
Czy dawać restryktor na wejściu oleju? 1.5mm?
Awatar użytkownika
szarybmw
Forumowicz
Posty: 616
Rejestracja: 10 lis 2010, o 22:35
Imię: mat
lokalizacja: TSA

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: szarybmw »

Tak z ciekawosci , Jakie ten garrett ma żeliwo ?
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

z tego co tu na obudowie widzę to wydech AR 1.16
przód AR 0.50
Awatar użytkownika
szarybmw
Forumowicz
Posty: 616
Rejestracja: 10 lis 2010, o 22:35
Imię: mat
lokalizacja: TSA

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: szarybmw »

sporawe ciekawe kiedy bedzie wstawać .
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E36 328 => 325 Turbo

Post autor: Pat-325 »

wszystko wyjdzie w praniu.
najwyżej się zestrokeruje na m50b28 i wtedy zobaczymy. silnik m52b28 jeszcze mam ;)

mam nadzieję, że będzie robić gnój.
ODPOWIEDZ