Cześć,
chciałbym podzielić się z Wami doświadczeniami przy budowie dość szalonego projektu. Prezentuję BMW e30 z silnikiem V12
Najpierw przetestowaliśmy auto w wersji wolnossącej. Dzięki kilku modyfikacjom i strojeniu w Zibi Soft uzyskaliśmy 350 koni mechanicznych i 500Nm.
Jak to w życiu bywa, wszystko szybko się nudzi. Mój zespół lubi wyzwania i tak postanowiliśmy w Mikulski Motorsport, że zaimplikujemy dwie turbosprężarki z silnika N55. To rozpoczęło efekt domina i znów trzeba było rozebrać samochód do ostatniej śrubki
Turbosprężarki umiejscowione w pod podłogą, wcześniej był tam zbiornik paliwa. Miejsce dość nietypowe, ale jest wiele argumentów za.
Skoro samochód ma być projektem dopracowanym w każdym szczególe, trzeba zadbać o stronę wizualną. Lakier to Misano Red z BMW M3 E30.
BMW E30 V12 Bi-Turbo
-
- User
- Posty: 25
- Rejestracja: 26 maja 2011, o 21:28
- Imię: Michał
- lokalizacja: Warszawa
-
- User
- Posty: 25
- Rejestracja: 26 maja 2011, o 21:28
- Imię: Michał
- lokalizacja: Warszawa
Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo
Minęło 5 miesięcy i prace posunęły się dalej. Przede wszystkim udało się uzbroić samochód po pracach lakierniczych. Zdecydowałem o połączeniu dwóch kolorów czerwonego i czarnego. Silnik już kompletny, jednak ciągle wzbogacamy go o nowy osprzęt.
Seryjny układ korbowo-tłokowy to już wspomnienie.
Korbowody pozwoliły na odprężenie silnika, teraz to 8,3:1.
Oczywiście zamontowaliśmy nowe uszczelki i rozrząd.
Dół silnika już gotowy do przykrycia głowicami.
Planując duży przyrost mocy należało wzmocnić sprzęgło. Docisk Sachs Performance i dwie tarcze, powinno wytrzymać ponad 1000Nm.
Dyferencjał ze szperą został wzmocniony zestawem 6-ciu płytek. Pozostał rozmiar 188, przełożenie 2,93 pozwoli wykorzystać potencjał silnika V12 sprzęgniętą ze skrzynią 6-cio biegową z silnika M57.
Silnik zamontowany w komorze, miejsca mało więc turbosprężarki powędrowały pod podłogę.
Tak to wygląda od dołu, wydech z termoizolacją. Na początku użyto bandaża, później blacha z Inconelu.
Jeśli chodzi o hamulce, użyliśmy popularnych i typowych części. Całość pochodzi z BMW M3 E92, przednia tarcza - 370mm, tył - 360mm. Tutaj wymagana była modyfikacja, by zachować fabryczny hamulec ręczny.
W tym układzie minimalny rozmiar felg to 18 cali, obecnie wybór padł na BBS CH Motorsport, przód 8,5 cala, tył 10 cali.
Regulator ciśnienia plaiwa, zawór BOV tej samej firmy.
Układ zasilania w paliwo oparty o pompy 044, w bagażniku zamontowałem dodatkową skrzynkę elektryczną. W układzie trzy pompy paliwa, dwie pompy do oleju, dwie do układu chłodzenia. Jedna pompa oleju tłoczy olej ze sprężarek do silnika, druga odpowiada za obieg oleju przez chłodnice tylnego dyferencjału. Kolejne dwie to pompy cieczy chłodzącej, jedna pompa do obiegu chłodzenia korpusów sprężarek, druga do obiegu płynu w intercoolerach wodnych nad podłogą w kabinie.
Poprzednie mniejsze turbosprężarki z silnika N55 zastąpiły dwie sprężarki GTX3076(80) R, ciekawe czy uda nam się ograniczyć lag.
Na koniec wisienka na torcie, strasznie kusi choć tu już nie o moc chodzi. Wyglądałoby to jeszcze ładniej, co myślicie?
- Miś
- Turbo-Team
- Posty: 1816
- Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
- Imię: Michał
- lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo
Szkoda szpery 188mm, na dobrej oponie rozsypie się to z takim napędem, mówię z doświadczenia.
188mm spawane albo 210mm szpera polecam, nic innego.
188mm spawane albo 210mm szpera polecam, nic innego.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
109-Performance
- scyzor
- User
- Posty: 85
- Rejestracja: 3 sty 2016, o 18:25
- Imię: mariusz
- lokalizacja: łódź
Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo
Projekt mega, co do hamulców to w e90 m3 z przodu były 360mm tył 350mm tak w ramach scisłosci. Szpera 188 lekko nie będzie miała przy tym agregacie.
-
- Forumowicz
- Posty: 306
- Rejestracja: 30 paź 2009, o 23:29
- Imię: Paweł
- lokalizacja: Lublin
Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo
Kilka razy podchodzilem do e30 ale z silnikiem r6 to tak ryje przodem ze odpuscilem temat.
Jak to jezdzi z v12?
Ten zestaw do szpery to z tej fimy Komot?
Jak to jezdzi z v12?
Ten zestaw do szpery to z tej fimy Komot?