BMW E30 V12 Bi-Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Mikulak
User
Posty: 25
Rejestracja: 26 maja 2011, o 21:28
Imię: Michał
lokalizacja: Warszawa

BMW E30 V12 Bi-Turbo

Post autor: Mikulak »

Cześć,

chciałbym podzielić się z Wami doświadczeniami przy budowie dość szalonego projektu. Prezentuję BMW e30 z silnikiem V12 :devill2:

Obrazek

Najpierw przetestowaliśmy auto w wersji wolnossącej. Dzięki kilku modyfikacjom i strojeniu w Zibi Soft uzyskaliśmy 350 koni mechanicznych i 500Nm.

Obrazek

Jak to w życiu bywa, wszystko szybko się nudzi. Mój zespół lubi wyzwania i tak postanowiliśmy w Mikulski Motorsport, że zaimplikujemy dwie turbosprężarki z silnika N55. To rozpoczęło efekt domina i znów trzeba było rozebrać samochód do ostatniej śrubki :hammer:

Obrazek

Turbosprężarki umiejscowione w pod podłogą, wcześniej był tam zbiornik paliwa. Miejsce dość nietypowe, ale jest wiele argumentów za.

Obrazek

Skoro samochód ma być projektem dopracowanym w każdym szczególe, trzeba zadbać o stronę wizualną. Lakier to Misano Red z BMW M3 E30.
Mikulak
User
Posty: 25
Rejestracja: 26 maja 2011, o 21:28
Imię: Michał
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo

Post autor: Mikulak »

Obrazek
Minęło 5 miesięcy i prace posunęły się dalej. Przede wszystkim udało się uzbroić samochód po pracach lakierniczych. Zdecydowałem o połączeniu dwóch kolorów czerwonego i czarnego. Silnik już kompletny, jednak ciągle wzbogacamy go o nowy osprzęt.

Obrazek
Seryjny układ korbowo-tłokowy to już wspomnienie.

Obrazek
Korbowody pozwoliły na odprężenie silnika, teraz to 8,3:1.

Obrazek
Oczywiście zamontowaliśmy nowe uszczelki i rozrząd.

Obrazek
Dół silnika już gotowy do przykrycia głowicami.

Obrazek
Planując duży przyrost mocy należało wzmocnić sprzęgło. Docisk Sachs Performance i dwie tarcze, powinno wytrzymać ponad 1000Nm.

Obrazek
Dyferencjał ze szperą został wzmocniony zestawem 6-ciu płytek. Pozostał rozmiar 188, przełożenie 2,93 pozwoli wykorzystać potencjał silnika V12 sprzęgniętą ze skrzynią 6-cio biegową z silnika M57.

Obrazek
Silnik zamontowany w komorze, miejsca mało więc turbosprężarki powędrowały pod podłogę.

Obrazek
Tak to wygląda od dołu, wydech z termoizolacją. Na początku użyto bandaża, później blacha z Inconelu.

Obrazek
Jeśli chodzi o hamulce, użyliśmy popularnych i typowych części. Całość pochodzi z BMW M3 E92, przednia tarcza - 370mm, tył - 360mm. Tutaj wymagana była modyfikacja, by zachować fabryczny hamulec ręczny.

Obrazek
W tym układzie minimalny rozmiar felg to 18 cali, obecnie wybór padł na BBS CH Motorsport, przód 8,5 cala, tył 10 cali.

Obrazek
Regulator ciśnienia plaiwa, zawór BOV tej samej firmy.

Obrazek
Układ zasilania w paliwo oparty o pompy 044, w bagażniku zamontowałem dodatkową skrzynkę elektryczną. W układzie trzy pompy paliwa, dwie pompy do oleju, dwie do układu chłodzenia. Jedna pompa oleju tłoczy olej ze sprężarek do silnika, druga odpowiada za obieg oleju przez chłodnice tylnego dyferencjału. Kolejne dwie to pompy cieczy chłodzącej, jedna pompa do obiegu chłodzenia korpusów sprężarek, druga do obiegu płynu w intercoolerach wodnych nad podłogą w kabinie.


Obrazek
Obrazek
Poprzednie mniejsze turbosprężarki z silnika N55 zastąpiły dwie sprężarki GTX3076(80) R, ciekawe czy uda nam się ograniczyć lag.

Na koniec wisienka na torcie, strasznie kusi choć tu już nie o moc chodzi. Wyglądałoby to jeszcze ładniej, co myślicie?
Obrazek
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo

Post autor: Miś »

Szkoda szpery 188mm, na dobrej oponie rozsypie się to z takim napędem, mówię z doświadczenia. :)

188mm spawane albo 210mm szpera polecam, nic innego.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Awatar użytkownika
scyzor
User
Posty: 85
Rejestracja: 3 sty 2016, o 18:25
Imię: mariusz
lokalizacja: łódź

Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo

Post autor: scyzor »

Projekt mega, co do hamulców to w e90 m3 z przodu były 360mm tył 350mm tak w ramach scisłosci. Szpera 188 lekko nie będzie miała przy tym agregacie.
corey
Forumowicz
Posty: 306
Rejestracja: 30 paź 2009, o 23:29
Imię: Paweł
lokalizacja: Lublin

Re: BMW E30 V12 Bi-Turbo

Post autor: corey »

Kilka razy podchodzilem do e30 ale z silnikiem r6 to tak ryje przodem ze odpuscilem temat.

Jak to jezdzi z v12?

Ten zestaw do szpery to z tej fimy Komot?
ODPOWIEDZ