BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

No to jedziemy z kolejnym BMW E36 325 Turbo spod naszej ręki. Właścicielem jest Artur z Bielawy. Tak jak w przypadku białej E36 na tor, także tutaj mamy doczynienia z silnikiem M50B25 w wersji z Vanosem. Silnik odprężony przekładką pod głowicą. Na żeliwnym kolektorze wydechowym Treadstone zawieszona została turbosprężarka Holset HX35 z muszlą wydechową 10cm3. W planach mamy podobne ciśnienie doładowania, co w białej 325i, także będzie ciekawe porównanie HX35 vs. GT3076R na przykładzie 2.5-litrowego silnika. Raz już takie porównanie zrobiliśmy na bazie japońskiego silnika, teraz będzie można to potwierdzić u Niemca :) .

Specyfikacja:
  • Silnik
  • seryjne M50B25 Vanos
  • 2 uszczelki pod głowicą
  • przekładka z kwasówki 0.8mm Forti
  • splanowana głowica
  • świece NGK BKR7E
  • większa chłodnica wody od 325TDS
  • zewnętrzny zbiorniczek wyrównawczy E38

    Układ dolotowy:
  • filtr stożkowy 80mm
  • seryjny przepływomierz 80mm
  • dolot 76mm od MAF do turbo
  • dolot 51mm od turbo do IC
  • intercooler 450x300x76mm
  • dolot 76mm od IC do TB
  • łączniki sylikonowe FMIC.PL
  • zawór upustowy BOV HKS SSQV

    Układ wydechowy:
  • żeliwny kolektor wydechowy T3 Treadstone
  • turbosprężarka Holset HX35 a/r 10cm3
  • 50mm wastegate FMIC.PL
  • przelotowy układ wydechowy 76mm
  • 2 przelotowe tłumiki 76mm MTG

    Układ paliwowy:
  • pompa paliwa Walbro 255lph
  • seryjny regulator ciśnienia paliwa
  • wtryskiwacze Lucas 440cc/min.

    Układ napędowy:
  • odelżone jednomasowe koło zamachowe M50B20
  • nowa tarcza sprzęgłowa 240mm
  • docisk sprzęgła 3.0d 540NM

    Elektronika:
  • Ecumaster DET3 z wbudowanym map sensorem
  • strojenie Michał Małecki
  • wskaźniki Auto Gauge: temp. oleju i wody, EGT, boost
Artur przywiózł do nas samochód 18 grudnia, w niedzielę rano. Czas więc było zacząć działać

Obrazek

Początek rozbiórki

Obrazek

Powoli zdejmujemy głowicę

Obrazek

Już widać tłoki

Obrazek

Wzięliśmy się także za demontaż miski olejowej, aby wspawać spływ

Obrazek

Miska out

Obrazek

Sprzęgło

Obrazek

Zamach na aucie

Obrazek

Spływ

Obrazek

Głowica wróciła z obróbki

Obrazek

Wyczyszczony blok

Obrazek

Góra złożona

Obrazek

Kiedy ja lutowałem Ecumastera?

Obrazek

? to Marcin zawiesił intercooler

Obrazek

W tle chłodnica wody od 325TDS

Obrazek

Holset

Obrazek

Wisząc na dole

Obrazek

Trzeba przyznać, że z HX35tką na dole jest ciaśniej niż z GT30

Obrazek

Tradycyjnie łapa silnika do przerobienia

Obrazek

Dolot od IC do TB

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wypolerowana rura dolotowa, doszedł BOV

Obrazek

Obrazek

Chłodnica wody z 325TDS, zewnętrzny zbiorniczek od E38, czujnik temperatury wody AutoGauge

Obrazek

IC za nerkami

Obrazek

Pod maską ze stożkiem

Obrazek

Stożek 80mm

Obrazek

BOV, MBC

Obrazek

HX35 od spodu

Obrazek

Oczywiście rock?n?roll?a z wastegate

Obrazek

Wydech na gotowo

Obrazek

Tłumik końcowy

Obrazek

Stan na obecną chwilę, niecały tydzień po otrzymaniu samochodu

Obrazek

Dzisiaj około godziny 19 silnik został odpalony. Brakuje nam dużych obejm do dolotu, ale tak to auto jest gotowe na strojenie. Nie ma z tym jednak olbrzymiego pośpiechu, bo niestety poznańska pogoda raczej nie pasuje pod strojenie jakiegokolwiek turbo-projektu :D .

http://www.youtube.com/watch?v=RUgffqD7siY" onclick="window.open(this.href);return false;

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia składamy życzenia zdrowia, szczęścia i powodzenia z projektami!

Małecki Michał & Wittchen Marcin.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
sierRKA
Forumowicz
Posty: 474
Rejestracja: 25 paź 2009, o 19:59
Imię: Sławek
lokalizacja: Grudziądz

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: sierRKA »

Michał_Małecki pisze:Witam.

W planach mamy podobne ciśnienie doładowania, co w białej 325i, także będzie ciekawe porównanie HX35 vs. GT3076R na przykładzie 2.5-litrowego silnika. Raz już takie porównanie zrobiliśmy na bazie japońskiego silnika, teraz będzie można to potwierdzić u niemca

Witam. i jak takie porównanie wygląda??
Widze Michale, że teraz to już taśmowo składacie maszyny, miło popatrzeć.
Zdrowych i wesołych!
"sierRKArs"-używane części samochodowe wszystkich marek. tel. 691-211-616
SUPERCHARGER JUZ POMPUJE
DOHC
Forumowicz
Posty: 417
Rejestracja: 29 paź 2009, o 16:18
Imię: Kamil
lokalizacja: Pionki

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: DOHC »

to żeliwo 10 jest na twinscrolu ? Ciekaw jestem co z tego wyjdzie :D

wesołych świąt
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: korona »

Ja jestem pod wrażeniem narzuconego tempa :heh: widać co dwie głowy i dwie pary rąk to nie jedna. Gdzie macie warsztat, gdzies w centrum Poznania? Dwa stanowiska i podnośnik dwukolumnowy?

Jedno zwróciło moją uwagę: tarcza sprzęgłowa sztywna + jednomas. Jeździłem kiedyś na podobnym zestawie, da się jeździć ale trzeba się przyzwyczaić do ruszania bo szarpie jak sie jedzie na półsprzęgle.
www.turboBMW.pl
Żołnierz
User
Posty: 140
Rejestracja: 21 lut 2011, o 19:57
Imię: Michał
lokalizacja: SZO

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: Żołnierz »

Korona - bo to trzeba spieka dorzucić i nie jeździć na półsprzęgle. Jak to mówią dużo gazu i sprzęgło od razu! :pasuje:
Awatar użytkownika
szarybmw
Forumowicz
Posty: 616
Rejestracja: 10 lis 2010, o 22:35
Imię: mat
lokalizacja: TSA

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: szarybmw »

Witam. Michał nie za nisko ten spływ oleju ? . pytam z ciekawosci bo jesli jest wszystko ok to chyba u siebie bede tak robił . pozdro
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: Pat-325 »

faktycznie tempo masakruje! :) graty za to.
czekam na wieści jak się ten Holset zachowuje, bo pewnie na wiosnę będę chciał zmienić moje małe Volvo.

z pozycji konstruktora - lepiej downmount czy topmount?

pogoda nie rozpieszcza, też czekam na suche ulice.
nie mogę stwierdzić czy po uszczelnieniu kolektora ssącego jest lepiej czy dużo lepiej :)
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura

Post autor: Michał_Małecki »

sierRKA pisze:Witam. i jak takie porównanie wygląda??
Widze Michale, że teraz to już taśmowo składacie maszyny, miło popatrzeć.
Zdrowych i wesołych!
Porównanie jest ciekawe. Prawdę mówiąc do okolic 0.8-1.0bar można mieć odczucie, że dodatkowe 3 tys. złotych za Garrett'a GT były pieniędzmi wyrzuconymi w błoto. Natomiast sprawa zaczyna zupełnie inaczej wyglądać przy wyższych ciśnieniach doładowania. Przez ten rok naprawdę sporo się napracowaliśmy. Stroiłem różne auta, na różnych setupach, z różnymi turbinami od Holsetów przez jakieś Schwitzery i w końcu genialne Garretty GT. Holset buduje strasznie moment obrotowy na wejściu w boost. Czasami do mega dzikich wartości (jak 780NM u Marcina_Os'a na 1.4bar). Niestety po wejściu w boost jest coraz gorzej, moment przy odcięciu jest przeważnie o 100-200NM niższy niż w peaku. Subiektywne odczucie jest takie: nic, nic, ooo jaaa pierdooole! oooo rany ! łeee coraz gorzej... hm... o co chodzi... odcinka. Garrett to typowa turbosprężarka do motorsportu. Nawet jak pełne docelowe doładowanie nie jest jeszcze osiągnięte, to auto ma więcej momentu, większą moc. Nie peakuje tak wartości, nie robi księżniczki momentu obrotowego. Na takim GT30 charakterystyka jest strasznie płaska, przez co auto super się napędza.
DOHC pisze:to żeliwo 10 jest na twinscrolu ? Ciekaw jestem co z tego wyjdzie :D

wesołych świąt
Też jesteśmy ciekawi. Muszla wydechowa to 10tka na twinscrollu. Natomiast twin scroll nie jest wykorzystany. Żeliwny kolektor Treadstone to taki "pół twinscroll". Rozdzielająca ścianka nie dochodzi do samej flanszy.
korona pisze:Ja jestem pod wrażeniem narzuconego tempa :heh: widać co dwie głowy i dwie pary rąk to nie jedna. Gdzie macie warsztat, gdzies w centrum Poznania? Dwa stanowiska i podnośnik dwukolumnowy?

Jedno zwróciło moją uwagę: tarcza sprzęgłowa sztywna + jednomas. Jeździłem kiedyś na podobnym zestawie, da się jeździć ale trzeba się przyzwyczaić do ruszania bo szarpie jak sie jedzie na półsprzęgle.
Dziękuje, Adamie. Warsztat mamy prawie w centrum. Z domu mam 2.5km drogi. Dwa stanowiska, natomiast na razie tylko 1 podnośnik. Drugie stanowisko bez podnośnika to takie miejsce na trochę dłuższe projekty, wymagające częstych przerw.

Odnośnie tarczy, to przynajmniej mi się wydaje, że im napęd jest sztywniej połączony z dyfrem, tym lepiej się samochodem jeździ. W JZ'etach jest to ekstra rozwiązane. Bez złącza elastycznego na wale napędowym, od razu łupniak na koła :heh: .
szarybmw pisze:Witam. Michał nie za nisko ten spływ oleju ? . pytam z ciekawosci bo jesli jest wszystko ok to chyba u siebie bede tak robił . pozdro
W białym E36 na GT3076R daje radę; w M3 Turbo, które robiliśmy taki poziom także był wystarczający. Śmiało możesz tak zrobić. Pamiętaj o restryktorze na turbo - to jest ważniejszy element układu smarowania turbosprężarki.
Pat-325 pisze:faktycznie tempo masakruje! :) graty za to.
czekam na wieści jak się ten Holset zachowuje, bo pewnie na wiosnę będę chciał zmienić moje małe Volvo.

z pozycji konstruktora - lepiej downmount czy topmount?

pogoda nie rozpieszcza, też czekam na suche ulice.
nie mogę stwierdzić czy po uszczelnieniu kolektora ssącego jest lepiej czy dużo lepiej :)
Down czy top mount? Hmmm... No jak widać my się decydujemy zawsze na down-mount. Jednak oba sposoby mają swoje minusy. Nam łatwiej jest zamontować turbo na dole, do tego jest gotowy żeliwny kolektor, z którym nie ma problemów. Dodatkowo pod maską nie ma takiego żaru od wydechu. Nie trzeba się martwić o cewki, pokrywę zaworów, uszczelki pod kapę itd. Dla mnie wybór jest prosty.

Wesołych Świąt,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Tradycyjnie już po złożeniu samochodu zrobiliśmy paręset kilometrów, aby sprawdzić, czy wszystko jest OK. Po drodze konieczna była wymiana podpory wału napędowego. Tak po za tym to wszystko śmiga poprawnie. Wybraliśmy się dziś na hamownię. Poniżej wykres na 0.8bar.

Obrazek

Na gotowo pod maską:

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiamy,

Małecki Michał & Wittchen Marcin.
Maleckis Motorsport
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Blacha »

Michał a jak wygląda jazda na tym sprzęgle? Zwróciłem uwage że jest jednomas a tarcza nie ma sprężynek... jakieś minusy?
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Michał_Małecki »

Blacha pisze:Michał a jak wygląda jazda na tym sprzęgle? Zwróciłem uwage że jest jednomas a tarcza nie ma sprężynek... jakieś minusy?
Prawdę mówiąc, to niezauważyliśmy żadnej różnicy na minus bądź na plus. Jeździ się tak samo.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Turbo-Team
Posty: 735
Rejestracja: 26 gru 2009, o 19:21
Imię: Grzesiek
lokalizacja: B-stok
Lokalizacja: B-stok

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Grzesi(E30)k »

Zależy od warunków ale czasami w korkach możne szarpnąć ale do wyuczenia wszelkie odruchy o ile tarcza organik ,a nie spiek.
-chałturnik-
Awatar użytkownika
elmo0104
Turbo-Team
Posty: 2047
Rejestracja: 25 paź 2009, o 13:09
Imię: Piotrek
lokalizacja: Łódź
Lokalizacja: Zduńska Wola / Łódź

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: elmo0104 »

A ja mam pytanie czy to już jest kres setupu? Chodzi mi o wtryski głównie i turbo??
Profesjonalna Regeneracja Vanosów Mxx,Sxx
DOHC
Forumowicz
Posty: 417
Rejestracja: 29 paź 2009, o 16:18
Imię: Kamil
lokalizacja: Pionki

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: DOHC »

późno dosyć wstaje , całość na 5 , bardzo czysto poskładana :)
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 325 Turbo Holset HX35 dla Artura 340KM 455NM

Post autor: Michał_Małecki »

elmo0104 pisze:A ja mam pytanie czy to już jest kres setupu? Chodzi mi o wtryski głównie i turbo??
Jasne, że nie. Wtryski to 440tki, jest jeszcze parę dziesiątych napięcia w zapasie :ok: .

Jednak od kiedy zaczęliśmy naprawdę sporo działać nad samochodami klientów, to od razu na starcie powiedziałem sobie, że nie będę pozwalał ponosić się emocjom. Naszym nr 1 zawsze będzie bezawaryjność. Wykonując swoją pracę bierzemy za nią odpowiedzialność. Każdy, kto coś dłubał przy aucie, wie, że im grubiej się idzie, tym większe prawdopodobieństwo, że coś może pójść nie tak. Nie musi nawet to być z naszej winy, ale niestety liczy się i tak tylko skutek awarii.

Pozdrawiam,

Michał.
Maleckis Motorsport
ODPOWIEDZ