BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego 577KM 816NM

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego 577KM 816NM

Post autor: Michał_Małecki »

Zimowy sezon 2012/2013 zaczynamy od nietuzinkowego jak na polskie warunki projektu dla Jerzego. Bazą jest BMW E34 M5 z 1990 roku, w której fabrycznie zamontowany był silnik S38B36. Właściciel we własnym zakresie zastąpił go nowszym S38B38, do którego dołożymy instalację turbosprężarki. Więcej o samochodzie możecie przeczytać pod tym adresem na innym forum. Silnik został już przygotowany pod doładowanie. Obecnie jest w fazie docierania. Układ tłokowo-korbowy składa się z kutych tłoków CP Pistons i kutych korbowodów SPM ze Szwecji. Głowica dokręcona szpilkami ARP, a uszczelka to tradycyjnie wielowarstwowy Cometic. Przy doborze turbosprężarki wybór ostatecznie padł na Garrett?a GT4088R z muszlą wydechową 0.95 A/R z wyjściem na downpipe na V-bandzie dla łatwiejszego montażu. Turbosprężarka zostanie zawieszona na rurowym kolektorze wydechowym z PPF.

Specyfikacja:
  • Silnik:
  • silnik S38B38 3828cc
  • kute tłoki CP Pistons 95mm 8.5:1CR
  • sworznie tłokowe heavy duty CP Pistons
  • kute korbowody SPM
  • szpilki i nakrętki głowicy ARP
  • uszczelka pod głowicę MLS Cometic
  • całkowity remont głowicy
  • nowy rozrząd OEM
  • napinacz rozrządu S50B32
  • świece zapłonowe NGK PKR7A

    Układ turbodoładowania:
  • stożkowy filtr powietrza 102mm
  • turbosprężarka Garrett GT4088R
  • wastegate 50mm FMIC.PL
  • układ dolotowy od turbo do IC 63.5mm
  • intercooler 550x230x65mm
  • układ dolotowy od IC do plenum 63.5mm
  • BOV HKS SSQV FMIC.PL
  • zmodyfikowany seryjny kolektor ssący

    Układ wydechowy:
  • rurowy kolektor wydechowy PPF
  • 3.0? przelotowy układ wydechowy
  • 2szt 3.0? przelotowe tłumiki MTG

    Układ napędowy:
  • jednomasowe koło zamachowe M30
  • 4-łapkowa spiekowa tarcza sprzęgła
  • docisk sprzęgła UUC Performance Organic
  • 6-biegowa skrzynia biegów
  • dyferencjał 3.91:1 40% szpera

    Układ paliwowy:
  • wtryskiwacze Siemens Deka 850cc/min.
  • pompa paliwa Aeromotive 340lph

    Elektronika:
  • strojenie Michał Małecki
  • Ecumaster DET3 z wbudowanym MPX4250AP
  • EBC MAC sterowane przez DET3
  • wskaźniki Auto Gauge SM Peak: boost, EGT, ciś. oleju

    Zawieszenie i hamulce:
  • zawieszenie gwintowane KW Variant 2
  • sportowe stabilizatory Racing Dynamics
  • przednie hamulce Zimmermann Formula Z 345x32mm + 4 tloczkowe zaciski
  • tylne hamulce poliftowe 328x20mm
  • przewody hamulcowe w stalowym oplocie
Jerzy dysponował zapasowym silnikiem, więc podjęliśmy decyzję, że to jego wyremontujemy, a samochód dostanę dopiero jak silnik będzie już gotów.

Otrzymany silnik do remontu:

Obrazek

Obrazek

Raczej należał do tych brudniejszych

Obrazek

Początki rozbiórki

Obrazek

Obrazek

Bez głowicy

Obrazek

Obrazek

Doszliśmy do wału

Obrazek

W końcu pozostał sam blok silnika

Obrazek

Kiedy czekałem na części wziąłem się za sprawdzenie pompy oleju

Obrazek

Rotor był w nienaruszonym stanie, więc złożyłem ją z powrotem w całość

Obrazek

Oddałem też sprzęgło do zrobienia tarczy spiekowej na bazie docisku UUC i jednomasu z M30

Obrazek

Kilka elementów zostało pomalowanych proszkowo

Obrazek

Głowica po pełnej obróbce

Obrazek

Obrazek

Cdn.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Michał_Małecki »

W końcu zaczęły się pojawiać potrzebne elementy układanki, najpierw Cometic+ARP

Obrazek

Potem tłoki CP Pistons

Obrazek

Obrazek

Błyszczący się tłok

Obrazek

Wraz z pojawieniem się tłoków można było oddać blok do obróbki

Obrazek

Cylindry po honowaniu

Obrazek

Przyszła kolej na pasowanie pierścieni

Obrazek

Obrazek

Kiedy pasowanie miałem za sobą, zabrałem się za montaż

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mógłbym częściej takie zestawy składać :)

Obrazek

Tłoki z korbami razem

Obrazek

W bloku

Obrazek

Obrazek

Rozrząd

Obrazek

Przednia pokrywa

Obrazek

Spływ w misce

Obrazek
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Michał_Małecki »

ARP na swoim miejscu (swoją drogą jak się później okazało ARP nie produkuje zestawu dla S38 i niemiła niespodzianka nas spotkała jak otrzymaliśmy rzekomy zestaw dla S38 będący w rzeczywistości zestawem dla M30?)

Obrazek

Cometic w częściach

Obrazek

Składanie głowicy nie mogło się odbyć bez Loctite 3020

Obrazek

Nowe barwy MLS?a

Obrazek

Głowica z wałkami

Obrazek

Słupek na gotowo

Obrazek

W końcu pojawiły się także ?doładowane części?, najpierw sprawca zamieszania

Obrazek

GT4088R BB

Obrazek

Następnie kolektor wydechowy z PPF

Obrazek

Kawał dobrej roboty, Andreas

Obrazek

Obrazek

Nie mogliśmy się z tatą powstrzymać od pierwszych przymiarek

Obrazek

Kiedy silnik był już gotowy, zaprosiliśmy do nas Właściciela z samochodem

Obrazek

Pod maską przed rozpoczęciem prac

Obrazek

Następnego dnia stary silnik był już na zewnątrz

Obrazek

Obrazek

Żółte oczy wypatrujące swojego nowego serca :)

Obrazek

Kładziemy silnik na poduszkach

Obrazek

Usiadł

Obrazek

Na gotowo w wersji wolnossąco-docieranej

Obrazek

Stay tuned,

Michał Małecki


PS. Przepraszam za tyle postów pod rząd, ale nie da się inaczej udostępnić na forum większej porcji zdjęć.
Maleckis Motorsport
tdserek
Forumowicz
Posty: 775
Rejestracja: 17 sty 2010, o 23:36
Imię: SEREK
lokalizacja: wrocław

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: tdserek »

Wyglada grubooo i podejrzewam ze bedzie celowane w 600+ oby cos wyszlo z tego graty na wysokim poziomie. bede sledzil:D
Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Turbo-Team
Posty: 735
Rejestracja: 26 gru 2009, o 19:21
Imię: Grzesiek
lokalizacja: B-stok
Lokalizacja: B-stok

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Grzesi(E30)k »

No w końcu! :D Długo trzeba było czekać na S38 turbo na tym forum ale w końcu jest :D

Trzymam kciuki i czekam na kreski i jakieś filmy :D
-chałturnik-
max325
User
Posty: 124
Rejestracja: 19 gru 2010, o 21:37
Imię: marek
lokalizacja: czestochowa

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: max325 »

Mega projekcik, jak wszyscy ciekaw jestem wynikow. Skoro wtryski 850 to bedzie ciekawie...
Pozdro
s52turbo
Nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 1 lis 2012, o 12:31
Imię: tomek
lokalizacja: bydgoszcz

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: s52turbo »

max325 pisze:Mega projekcik, jak wszyscy ciekaw jestem wynikow. Skoro wtryski 850 to bedzie ciekawie...
Pozdro
chyba raczej beda na styk przy takiej pojemności.

docisk sprzęgła UUC Performance Organic - moge cos wiecej o tym sie dowiedziec? cenowo chociazby?

kolektor wydechowy jest mega, pewnie tez cena nie mała ?

ar wydechowe chyba troche maławe i dławiące na wydechu bedzie, zepewne bedzie dzicz od dolu :roll:

bardzo fajnie.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Michał_Małecki »

s52turbo pisze:
max325 pisze:Mega projekcik, jak wszyscy ciekaw jestem wynikow. Skoro wtryski 850 to bedzie ciekawie...
Pozdro
chyba raczej beda na styk przy takiej pojemności.

docisk sprzęgła UUC Performance Organic - moge cos wiecej o tym sie dowiedziec? cenowo chociazby?

kolektor wydechowy jest mega, pewnie tez cena nie mała ?

ar wydechowe chyba troche maławe i dławiące na wydechu bedzie, zepewne bedzie dzicz od dolu :roll:

bardzo fajnie.
Trzykrotnie przekroczyliśmy 530KM na muszli wydechowej a/r .82, ta sama sytuacja z wtryskiwaczami 630cc, także do naszych planów z Właścicielem M5 zarówno .95 na wydechu, jak i wtryskiwacze 850cc będą wystarczające. To auto ma sprawiać frajdę z jazdy, a nie być mocne tylko na wykresie.

Docisk jest ze Stanów od UUC Motorwerks. Był już w aucie, więc tylko dołożyliśmy do docisku tarczę spiekową.

Dżentelmeni nie rozmawiają o cenach :wink2:

Pozdrawiam,

Michał Małecki.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: korona »

Zazdroszczę silnika do dłubania, jeszcze takiego pacjenta nie miałem na stole :heh:

Wg mnie A/R wydechu za małe, niepotrzebnie skoro to BB
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Karolo »

Zazdraszczam przeokrutnie:D Usportowiony i najwybitniejszy przedstawiciel starożytnej rodziny M30 w światowo grubym setupie:D Epicki temat śledze z uwagą:D. Gdyby ktoś dysponował lekturą na temat tego systemu recylkulacji spalin tego silnika (jak to działa) to proszę o pw.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
jendrek e30
User
Posty: 15
Rejestracja: 25 kwie 2012, o 21:31
Imię: Jendrek
lokalizacja: Ożarów Mazowiec

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: jendrek e30 »

Witam, pięknie to wygląda ciekawi mnie jaką moc to będzie generować. Zapowiada się grubaśnie, uszczelka, blok łudząco przypomina m30 nawet podstawa filtra oleju i głowica kształtem (z tą różnicą że po 4 zawory na cylinder). Naprawdę dobra robota czyściutko dużo oliwki, czekam na wykresik z niecierpliwością, co do A/R myślę że będzie ok i będzie podawać jak należy.


Obrazek




:ph34r:
Venom
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: 23 gru 2009, o 20:05
Imię: Jerzy
lokalizacja: Cieszyn

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Venom »

Ciekawy projekt :) czekam na dalsze posty :)
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: Karolo »

jendrek e30 pisze:Witam, pięknie to wygląda ciekawi mnie jaką moc to będzie generować. Zapowiada się grubaśnie, uszczelka, blok łudząco przypomina m30 nawet podstawa filtra oleju i głowica kształtem (z tą różnicą że po 4 zawory na cylinder)
Blok owszem jest dość podobny poza paroma szaczegółami na korzyść S38, za to głowica nie ma nic a nic wspólnego z tą z M30. Bliżej jej do tej z M88, która z tą z M30 pasuje zamiennie. Ale ta z S38 jest najdoskonalsza w swojej formie i podobna do tej z M50 bez vanosa (poza metodyką kasowania luzu).
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
jendrek e30
User
Posty: 15
Rejestracja: 25 kwie 2012, o 21:31
Imię: Jendrek
lokalizacja: Ożarów Mazowiec

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: jendrek e30 »

Karolo pisze:
jendrek e30 pisze:Witam, pięknie to wygląda ciekawi mnie jaką moc to będzie generować. Zapowiada się grubaśnie, uszczelka, blok łudząco przypomina m30 nawet podstawa filtra oleju i głowica kształtem (z tą różnicą że po 4 zawory na cylinder)
Blok owszem jest dość podobny poza paroma szaczegółami na korzyść S38, za to głowica nie ma nic a nic wspólnego z tą z M30. Bliżej jej do tej z M88, która z tą z M30 pasuje zamiennie. Ale ta z S38 jest najdoskonalsza w swojej formie i podobna do tej z M50 bez vanosa (poza metodyką kasowania luzu).
Mam na myśli rozkład kanałów wodnych itp, m88 to dopiero egzotyka


:ph34r: POZDRAWIAM
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: BMW E34 M5 3.8 Turbo GT4088R dla Jerzego

Post autor: k64 »

grubo Michale ;)

ale ar wydechowy mimo ze auto bedzie latac mogl byc wiekszy, ale niech zgadne fmic taki mial na stanie (sam sie zastanawialem nad nia ;) :) zobacz u mnie 1,1ar na wydechu 3.0 i 3800rpm pelne doladowanie, a u ciebie prawie litr wiecej i kulki wiec napewno by bylo lepiej na takim 1,06 ale co tam ...

w kazdym razie zycze aby to bylo najmocniejsze (przy czym bezawaryjne bo to jak zwykle u ciebie nr 1) , pierwsze bmw na gt40 w kraju - i pewnie tak bedzie.


do kiedy chcesz skonczyc?

a tak miedzy nami juz nie writenn & maleckis?


pozdrawiam .
ODPOWIEDZ